بازبینی و تعمیر گیربکس اتوماتیک مقوله مهمی است و هیچکس خواهان
سرو کله زدن با یک گیربکس اتوماتیک معیوب نیست،زیرا تعمیر اساسی آن
گران و زمانبر است.
برای همین بسیار مهم است که مدام حواستان به هر گونه مشکل و تعمیرگیربکس
اتوماتیک باشد، قبل از اینکه زمانی برسد که، مشکلات قابل مدیریت و حل
نباشند. همیشه بهتر است مشکل را زمانی که کوچک است حل کنیم، تا
اینکه بگذاریم بزرگتر شود. زیرا مشکلات اصلی تنها به معنای هزینههای
بیشتر برای حل آنها میباشد.
حتی بهتر است از وقوع مشکلات جلوگیری کرد. بنابراین، حتی اگر یک
متخصص خودرو هم نباشید، در اینجا فهرستی از علائم هشدار دهنده
که میتوانند، نشاندهندهی مشکلات گیربکس اتوماتیک باشند، را کنار
هم قرار دادهایم.
گیربکس اتوماتیک از روغن گیربکس یا (ATF) برای به کار انداختن کلاج،
و تسمههای مورد نیاز برای تغییر دنده استفاده میکند، نه برای خنک
سازی و روان کردن بسیاریاز قطعات گیربکس.
اما روغن گیربکس برای همیشه دوام ندارد، برای همین بررسی روغن
گیربکس خودرو حداقل یک بار در ماه بسیار مهم است.
بررسی روغن گیربکس میتواند، چیزهای زیادی در خصوص شرایط گیربکس
نشان بدهد، و همچنین میتوانید بفهمید که آیا نیاز به تعویض دارد یا نه.
هنگامی که روغن کثیف یا سوخته باشد، نیاز به تعویض دارد. روغن جدید
گیربکس مایل به صورتی شفاف است، در حالیکه روغن فرسوده به رنگ
قهوهای تیره و یا سیاه است. (اغلب با ذراتی از آلودگی، فلزات، یا گرد و خاک).
همچنین حواستان باشد که، بوی روغن را هم بررسی کنید، زیرا روغنی که
بوی سوخته میدهد، یک پرچم قرمز برای وجود مشکلات است.
یک گیربکس اتوماتیک نیاز به مقدار معینی از روغن برای کار کردن دارد، و اگر
این میزان خیلی کم باشد، باعث حوادث فاجعهآمیزی خواهد شد. مشکلاتی
که سطح روغن پایین میتواند به وجود آورد، عبارتند از: لغزش، تکان، مشکلات
تغییر دنده، گرم شدن بیش از حد، و در مجموع از کار افتادگی. با بررسی روغن
گیربکس میتوانید، مشاهده کنید که آیا سطح روغن پایین است یا نه.
که انجام اینکار با استفاده از یک نوار میلهی ژرفاسنج بسیار ساده است. اگر
سطح روغن پایین باشد، راهحل آن این است که، مقدار بیشتری از روغن گیربکس
اتوماتیک پیشنهاد شده به آن اضافه کنیم.
اما سطح روغن پایین میتواند نشانهی نشتی در گیربکس هم باشد، که یکی
از علائم مشکلات گیربکس اتوماتیک در فهرست ما میباشد.
نشتی اغلب به دلیل یک شکاف در جایی در گیربکس رخ میدهد. رایجترین
محلهای نشت عبارتند از واشرها، کابلهای هم محور، تشتک روغن، یا
واشرهای معیوب.
جایگزین کردن قطعات معیوب اغلب، برای رفع نشتی کافی است، اگرچه مشکل
جایگزینی قطعه متفاوت است.
نشت روغن نیاز به توجه فوری دارد، زیرا هرچه تعمیر را به تعویق بیندازید، روغن
بیشتری نشت خواهد کرد. این امر در نهایت منجر به مشکلات رایج مربوط به
سطوح کم روغن خواهد شد.
گرمایش بیش از حد، یکی از بدترین مشکلاتی است که، گیربکس میتواند
دچار شود، برای همین توصیه شده که قبل از اتفاق جلوی آن گرفته شود.
گرم شدن بیش از حد باعث بد کار کردن قطعات، و همچنین کاهش عمر
کلی آنها خواهد شد. جای تعجب ندارد که همیشه به افراد میگویند که،
روغن گیربکس را تعویض کنند، زیرا روغن گیربکس نیروی حیات گیربکس است.
در یک مفهوم، بدون روغن گیربکس هیچ گیربکس اتوماتی هم وجود نخواهد
داشت زیرا عملکرد آنها در هم تنیده شده است. اگرچه گفتن اینکه گیربکس
اتوماتیک بیش از حد داغ کرده دشوار است، اما بهترین راه برای انجام این کار
چک کردن روغن است. گرم شدن بیش از حد اغلب حاصل ناکارآمدی روغن
است، بنابراین به دنبال علائمی نظیر سطح پایین روغن، کثیفی، یا سوختگی
روغن باشید.
هر کدام از اینها میتوانند نشانهای از مشکلات گیربکس اتوماتیک باشند، که
به معنای این است که، باید خیلی سریع روغنتان را عوض کنید.
اگر پا بر روی پدال گاز گذاشتید اما دیدید که سرعتتان اضافه نشد یا موتور با
سرعت میچرخد، این نشانهی لغزش گیربکس است. اگرچه دلایل زیادی
میتواند، برای لغزش گیربکس وجود داشته باشد، که از آن میان روغن ناکارآمد،
سیم پیچ استوانهای معیوب، دیسک کلاجهای سوخته، یا دندههای فرسوده را
میتوان نام برد.
اگر برای بار اول است که لغزش را تجربه میکنید، بهترین کار این است که،
تا جایی که ممکن است رانندگی نکنید، زیرا لغزش میتواند منجر به فرسایش
سریع کلاج شود. اگر دیسک کلاج زیاد فرسوده و خورده شود، مجبورید که گیربکس
را از هم باز کرده، تا آنها را عوض کنید، که هزینهبر است.
گیربکس اتوماتیک، دستی، دو کلاچه یا متغیر پیوسته؛ کدام شایسته انتقال توان
خودرو شما هستند؟ هنگام انتخاب خودرو در خرید، یکی از مهم ترین گزینه های
پیش رو انتخاب نوع سیستم انتقال توان خودرو شما است. در ایام قدیم فقط یک
مدل دستی و یک مدل اتوماتیک وجود داشت. ولی زمانه عوض شده!
حالا انتخاب های ما در میان تکنولوژی های نو وسعت بیشتری گرفته است. مخصوصاً
از زمانی که خودروهای الکتریکی وارد بازار شده اند، و قصه انتقال قدرت خاص خود را
دارند. سیستم انتقال قدرت در واقع مجموعه ای از چرخ دنده ها هستند که، به طور
معمول قدرت خروجی تولید شده از موتور را به چرخ ها انتقال می دهند، و باعث حرکت خودرو می شود.
بطور کلی تمامی گیربکس ها نوعی مبدل گشتاور هستند، که بر اساس نیاز خودرو
دور ورودی به گیربکس را با توجه به مکانیزم خود تغییر داده، و به چرخ ها منتقل
می کنند .
این نوع انتقال توان نیازمند فشردن پا روی پدال کلاچ می باشد، تا ارتباط موتور با
جاده منقطع گردد. سپس شما اختیار دارید کهف دنده مناسب را به وسیله دست
انتخاب کنید. معمولا تعداد دنده ها در این نوع سیستم 5 است، اما به ندرت 6 دنده
هم عرضه می شود (منظور 5 یا 6 سرعته می باشد).
در اولین روز های پا گرفتن صنعت اتومبیل سازی، تمامی خودرو ها مجهز به سیستم
انتقال قدرت دستی بوده اند.
طراحی سیستم انتقال قدرت دستی ساده و فوق العاده کارآمد است. کنترل کامل
خودرو با سلیقه راننده بر عهده وی می باشد. در هنگام ترافیک راننده مجبور است
که، دست خود را از روی فرمان بردارد، و دنده را مکررا عوض کند، که باعث خستگی
وی می شود. بنابراین استفاده از این نوع سیستم انتقال فدرت نیازمند تمرین و مهارت
راننده می باشد.
برای اولین بار در سال 1920 توسعه داده شد. اکثر خودرو های امروزی از این
نوع سیستم استفاده می کنند و این یک دلیل بیشتر نمی تواند داشته باشد،
و آن راحتی در استفاده است. فقط کافی است آن را در حالت Drive قرار دهید،
و پای خود را بر روی گاز فشار دهید. سیستم دنده مناسب و صحیح را برای شما
انتخاب می کند. البته سیستم انتقال قدرت خودکار مجموعه ای بسیار پیچیده است،
و باعث مصرف شدن کمی بنزین بیشتر نسبت به مدل انتقال قدرت دستی می شود.
که این افزایش مصرف سوخت، به علت وزن زیاد این سیستم و بازده مکانیکی نسبتاً کمتر در مقایسه با سیستم انتقال قدرت دستی است.
در گذشته اکثر سیستم های انتقال قدرت خودکار با 3 سرعت (به علاوه دنده عقب)
ساخته می شدند. امروزه سیستم های خودکار 9 سرعته نیز ساخته شده است،
و این باعث مصرف سوخت بهتر و راندمان بهتر این گیربکس می شود.
حال ببینیم که سیستم های انتقال قدرت بعدی که از همین دو سیستم مشتق
شده اند چگونه اند.
همین طور که رایانه ها جای خود را در خودرو پیدا کردند، سیستم های انتقال
قدرت خودکار قابلیت جدیدی پیدا کردند. خودروسازان به راننده ای که خودرو
اتوماتیک را برای رانندگی انتخاب کرده است، این اجازه را می دهند تا در مواقع
لازم دنده ها را شخصاً تعویض نماید. که این تعویض به وسیله تغییر مکان دسته
دنده، یا پدال هایی پشت فرمان می تواند صورت بگیرد. این پدال ها در خودروهای
اسپرت بیشتر به چشم می خورد، و خیلی فراگیر نیست.
تعمیر گیربکس اتوماتیک گروه ضنعتی ترنس پاور
راننده توانایی تعویض دنده گیریکس خودکار را پیدا می کند، اما طریقه درست عوض
کردن و زمان عوض کردن دنده مهم است، و صحیح انجام ندادن آن می تواند به
گیربکس صدمه وارد نماید.
اگر کمی اخبار خودروها را دنبال کرده باشید، حتما در مورد CVT مطالب بسیاری
خوانده اید. طراحی بسیار ساده دارد، ولی عملکرد خیلی بهتر در شرایط گوناگون
از خود نشان می دهد. در واقع از دو پولی که به وسیله یک تسمه به هم متصل
شده اند، ساخته شده است. پولی به کار رفته در این سیستم انتقال قدرت بسیار
خاص می باشد، به طوری که اندازه آن به تعویض دنده تغییر می کند. تعداد دنده های
موجود در CVT قابل شمارش نیست، چون فاصله دنده ها فوق العاده کم و در اصطلاح پیوسته دنده عوض می شود.
یعنی بین کمترین نسبت، و بیشترین نسبت تسمه جابه جا می شود، و توان منتقل
می شود.
رانندگی با خودرویی که سیستم CVT دارند، مانند خودرویی است که، سیستم
انتقال قدرت آن خودکار است با این تفاوت که احساس عوض شدن دنده در خودرو
ندارید. در عوض دور موتور به طور پیوسته و آرام بالا و پایین می شود. ممکن است
در این نوع سیستم انتقال قدرت دور موتور شما بالا باشد، و بگویید که این آخر سرعت
خودرو است.
ولی در دور موتورهای بالا دو پولی به سرعت در حال تغییر سایز (تعویض دنده) هستند،
و سرعت خودرو به طور یکپارچه افزایش می یابد.
در این نوع انتقال قدرت احتمالاً شما از رانندگی خسته می شوید، به همین علت خودروسازان تعویض دنده، توسط راننده را هم به این سیستم اضافه کرده اند.
اگر دوست دارید که رانندگی با سرعت را تجربه کنید، مطمئناً این گزینه نمی تواند
برای شما مناسب باشد.
در حال حاضر این تکنولوژی نیاز به بالغ شدن، و زمان دادن به آن هست. به واسطه
تکنولوژی ویژه ای که در تسمه موجود در این سیستم است، فعلاً امکان بارگذاری
بیش از اندازه روی آن نیست (منظور رانندگی با سرعت های خیلی بالا و پر بازده
مانند رانندگی در رالی).
در آینده ای نه چندان دور این تکنولوژی همه گیر خواهد شد، و قابلیت های جدید
به آن اضافه می شود.
با تشکر از سازندگان خودروهای مسابقه ای، سیستم انتقال قدرت دوکلاچه با
تکنولوژی فوق العاده بالا، وارد بازار شده است. تعویض دنده در این نوع انتقال
قدرت می تواند دستی یا خودکار باشد.
همان طور که از نام این سیستم برمی آید، این سیستم دارای دوکلاچ است که
دنده را عوض می کند. مزیت عمده این سیستم انتقال قدرت به حداقل رساندن
زمان تعویض دنده است. این تعویض دنده در کسری از ثانیه و به نرمی صورت می گیرد.
این مزیت بزرگ در مسابقات و رالی ها بسیار می تواند، تعیین کننده باشد. این نوع
سیستم انتقال قدرت سبک است و در حال حاضر با تعداد دنده های بالا دست و پنجه
نرم می کند. به واسطه تعویض دنده کنترل شده خودکار توسط رایانه، تقریباً خرابی
گیربکس نزدیک به صفر است. متاسفانه از عیب های بزرگ برای این سیستم انتقال
قدرت، قیمت تمام شده آن است.
خودروهای الکتریکی از سیستم های انتقال قدرت جداگانه نسبت به خودرهای بنزینی
یا گازوئیل سوز بهره می برند.
انتقال قدرت یک سرعته : یکی از سیستم های انتقال قدرت که هم برای خودرو، و هم
برای موتور استفاده می شود، انتقال قدرت یک سرعته است. این سیستم با ارتباطی
ساده موتور را به چرخ ها متصل می کند. خب در این زمان به کار بستن موتور در زمان مناسب خیلی مهم و سخت می باشد. هنگام درگیری موتور با سیستم انتقال قدرت
کار به شدت پیچیده می شود.
از دنده اول شروع می شود، (که معمولاً یک تسمه وجود دارد، که به چرخ دنده کاهشی،
و سپس به یکی از چرخ متصل است) بعد از مدتی چرخ دنده های دیگر اضافه می شوند،
تا سرعت افزایش پیدا کند.
خودروی جدید مثلا مدل S با تکنولوژی بالایی بهره برداری شده است، که تنها دارای یک دنده است.
برخی از سازندگان خودروهای الکتریکیف از چندین دنده برای خودروی خود استفاده
کرده اند، که متاسفانه ناموفق بوده اند، هیچ کسی از چگونگی استقبال مشتریان
از اینگونه خودروها به واسطه انتقال قدرت خاص آن خبر ندارد.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک