تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک
اگر شما یک ماشین با گیربکس اتوماتیک رانده باشید. دو تفاوت بزرگ بین گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی را می شناسید :
خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک نیازبه تعویض دنده دستی ندارند . یک بار شما دنده را در حالت drive قرار می دهید. همه چیز ها دیگر خودکار عمل می کند .
گیربکس اتوماتیک ( بعلاوه مبدل گشتاور ) و گیربکس دستی ( با کلاچ ) دقیقاً مانند هم عمل می کنند ، اما از راه های کاملاً متفاوت. روش گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده کاملاً شگفت انگیز است .
ما در این مقاله طرز کار گیربکس اتوماتیک را خواهیم گفت . ابتدا با اساس کلی سیستم شروع می کنیم : دنده های سیاره ای .
سپس چگونگی درگیر کردن دنده ها را خواهیم دید. و چگونگی کنترل کار آنرا خواهیم آموخت. و در مورد ریزه کاریهای پیچیده مربوط به کنترل گیربکس بحث خواهیم کرد .
درست مثل جعبه دنده های دستی ، کار اصلی گیربکس های اتوماتیک این است که به موتور ( که دارای دامنه محدود سرعت است ) اجازه می دهد. که سرعت خروجی با دامنه وسیعی داشته باشند .
خودرو ها بدون گیربکس محدود به یک نسبت انتقال دور می باشند. این نسبت که قابل انتخاب است و به خودرو اجازه می دهد که با حداکثر سرعت مطلوب طی مسیر کند . اگر حداکثر سرعت ۸۰ مایل می خواهید ، پس باید انتقال دور شما شبیه دنده سه گیربکس های دستی خودرو ها باشد .
شما احتمالاً در حین رانندگی با خودرو های دارای جعبه دنده دستی فقط از دنده سه استفاده نمی کنید. و اگر هم این کار را بکنید شتاب مورد نظرتان را در هنگام شروع حرکت نخواهید داشت .
و در سرعت های بالا نیز ، موتور زوزه ای شدید خواهد داشت. ( اگر عقربه نشان دهنده دور موتور نزدیک خط قرمز شود ) در این حالت موتور خودرو به زودی فرسوده می شود و تقریباً غیر قابل رانندن است.
بنابراین دنده های گیربکس تاثیر بیشتر بر گشتاور موتور دارد. و موتور کار خود را با سرعت مناسبی ادامه می دهد .
تفاوت اساسی بین گیربکس های اتوماتیک و دستی این است که. گیربکس دستی با درگیر و آزاد کردن مجموعه دنده های مختلف به شفت خروجی نسبت انتقال دور های متفاوتی می دهد. در حالی که در گیربکس اتوماتیک با همان مجموعه از دنده ها همه نسبت انتقال دور های متفاوت را می دهد . مجموعه دنده های سیاره ای وسیله ای است که این کار ها را در گیربکس اتوماتیک مقدور می کند . اکنون چگونگی کار مجموعه دنده های سیاره ای را خواهیم دید .
گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد. وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده.
گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده. و به دلخواه راننده و نیاز جاده و خیابان دور را کم قدرت را زیاد یا بلاعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند.
در مواقعی نیاز می باشد که از قدرت بیشتری جهت حرکت اتومبیل استفاده شود. همین طور نیاز می شود که پس از حرکتاتومبیل سرعت بیشتری داشته و به حرکت خود ادامه دهد.
امروزه به علل اقتصادی و ایمنی بیشترگیربکس های دنده ای را ترجیح می دهند. در گیربکس های دنده ای هر زوج دنده فقط یک نسبت دور و گردش را به وجود می آورد. در نتیجه برای به دست اوردن نسبت تبدیل های مختلف باید از چندین زوج دنده استفاده کرد.
گیربکس دو نوع است : گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک .
در بعضی از اتومبیل ها دسته دنده بغل فرمان قرار دارد. و در اکثر اتومبیل ها دسته دنده در سمت راست راننده روی گیربکس بسته
شده است که به ان دنده گیربکس گویند.
1- شفت ورودی (شفت کلاچ) 2- شفت اصلی یا شفت دو 3- شفت دنده عقب
وظیفه دنده ها در گیربکس تغییر دور گشتاور وظیفه دنده ها می باشد.
وظیفه دنده برنجی هماهنگ کننده دور بین دنده بوده و عمل تعویض دنده را تسریع می کند.
وظیفه خار موشکی جلو برنده و نگه دارنده دنده برنجی می باشد.
وظیفه مته ساچمه ماهک برای جلوگیری از بیرون زدن دنده. هنگام حرکت اتومبیل و ثابت ماندن دنده از مته و ساچمه استفاده می شود.
تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک
کلیه دنده ها به جز دنده چهار زوزه می کشد.
1- سائیدگی و کچلی دو طرف میل دنده زیر محل قرار گرفتن ساچمه ها.
2- کچلی و سائیدگی ساچمه ها یا بلبرینگ دنده زیر.
یکی از دنده ها هنگام حرکت زوزه می کشد. (مثلا دنده دو)
1- سائیدگی و معیوب شدن بوش همان دنده 2 – تیز کردن و سائیدگی همان دنده
هنگام حرکت دو دنده از یک ماهک بیرون می زند. (مثال دنده دو و سه)
1- معیوب بودن یا شکستن فنر و ساچمه ماهک
2- خلاصی و سائیدگی بیش از حد میل ماهک و ماهک
کلیه دنده ها بیرون می زند.
1-خلاصی افقی بیش از حد مجاز دند
2- سائیدگی بیش از حد واشر مسی دو طرف دنده زیر
هنگام حرکت و رها کردن کلاچ از گیربکس صدای زوزه شنیده می شود.
معیوب بودن بلبرینگ یا بو سر میل لنگ
کلیه دنده های تعویضی تولید صدا می کند.
1- معیوب بودن سیستم کلاچ از جمله هوا
2- رگلاژ نبودن کلاچ
3- معیوب بودن دیسک و صفحه کلاچ
هنگام تعویض دنده عقب صدا می کند و به سختی تعویض می شود
چون دنده عقب فاقد دنده برنجی می باشد احتمالا دور ارام موتور زیاد است
تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک
وظیفه دنده برنجی هماهنگ نمودن دور بین دو دنده می باشد. در نتیجه هنگام تعویض و آزمایش
آن پس از قرار دادن دنده برنجی در محل خود و چرخاندن. تا زمانی که دنده برنجی در جای خود دیگر
نچرخد. سپس دنده گیر را اندازه گیری کرده و با اندازه مجاز آن مقایسه می کنیم
1- گرفتگی هواکش گیربکس 2- ابندی نبودن واشرهای اب بندی و کاسه نمدها
1- معیوب بودن کاسه نمد جلو و شفت وردی 2- زیاد بودن واسگازین گیربکس
هنگامی که موتور روشن و دنده خلاص است. تولید صدا کرده و با گرفتن کلاچ صدا قطع می شود. در چنین حالتی باید بلبرینگ شفت ورودی عوض شود.
1- معیوب بودن و پاره شدن لاستیک دسته موتور و گیربکس دنده ها را نیز دچار اشکال می کند. خلاصی زیاد دسته دنده و لرزش ان هنگام حرکت اتومبیل را موجب می شود
2- سائیدگی محل قرار گرفتن دسته دنده
برای جلوگیری از جا رفتن دنده چهار به جای دنده عقب و بالعکس از ضامن دنده عقب استفاده می شود. که در اتومبیل های مختلف فرق می کند
برای جلوگیری از درگیری دو دنده در یک لحظه طراحی میل ماهک و اهرم تعویض به گونه ای است که هنگام تعویض دنده فقط یک دنده تعویض می شود.
سرویس گیربکس اتوماتیک ، تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ، مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین،تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک،تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک،تعمیرات تخصصی انواع توربین سبک و سنگین ، تعمیر انواع فلایویل ، تست و شستشوی انواع شیربرقی ، تعمیر انواع دابل کلاچ ، تعمیر و بازسازی گیربکس های چینی ، تعمیر انواع شفت و فولی گیربکس های اتوماتیک، بازسازی پوسته گیربکس،تعمیر فولی های CVT .
گیربکس اتوماتیک ، تعمیر و بازسازی قطعات گیربکس اتوماتیک ، تعمیر دسته دندههای مختلف سندبلاست ، تولید رینگ و پکینگهای چدنی و پلیمری ، بازسازی شفت گیربکس های چینی ، بازسازی پوسته گیربکس.
روغن گیربکسATF ، اویل پمپ گیربکس ، زنجیر گیربکس ، ساعت گیربکس ، کیت صفحات گیربکس ، شیربرقی ، فیلتر گیربکس ، واشر وسط گیربکس ، سنسور سرعت و فشار ، دسته سیم ساعت گیربکس ، انواع بوش و کیت بوش ، اورینگ ، سلکتور ، سرویس گیربکس اتوماتیک .
جهت مشاوره در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک خود و خرید قطعات گیربکس از طریق راه های ارتباطی زیر با گروه صنعتی ترنس پاور در ارتباط باشید.
تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک ترنس پاور
ایمیل:matco.part@gmail.com
ارتباط با کارشناسان ما از طریق واتس اپ
اینستاگرام گروه صنعتی ترنس پاور
تهران، نارمک، خیابان شهید مدنی، 200متر پایین تر از جانبازان (گلبرگ)، نبش کوچه 132، (میرغفوری)
سپاسگزار از اینکه همراه ما بودین. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر
وارد کنید.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک