توربین گیربکس اتوماتیک، یکی از مهمترین بخشهای یک گیربکس اتوماتیک است. این
قسمت در ماشین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، و خرابی آن میتواند در انتقال
نیرو از موتور به گیربکس جلوگیری نماید.
در نهایت در حرکت و شتاب خودروی شما مشکلات زیادی ایجاد میشود، که اصلا خوب نیست.
در واقع باید بدانید که نقش توربین در گیربکس اتوماتیک خودرو، درست همانند نقش کلاچ است. و از این رو، آشنا بودن با علائم و نشانههای خرابی این قطعه در خودروی شما اهمیت زیادی برای رانندگانی دارد، که ماشینشان را دوست دارند.
دانستن این مورد میتواند از بروز هزینهها و مشکلات بیشتر جلوگیری نماید. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نشانههای خرابی توربین در گیربکس اتوماتیک بپردازیم. و شما را با این موضوع کاملا آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
در صورت اطلاع از نحوه کار گیربکس دستی، حتما از این موضوع اطلاع دارید که، رابط بین موتور و گیربکس کلاچ هست. این عمل در گیربکس اتوماتیک از طریق ابزار جالبی به نام توربین گیربکس اتوماتیک انجام شده، که فرآیند حرکت ماشین را روان میکند.
در واقع توربین گیربکس یک بخش بسیار مهم و اثرگذار در گیربکس اتوماتیک محسوب می شود. که در خروجی گیربکس نصب و وظیفه انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد.
اگر این قطعه حساس در خودرو خراب شود، نشانههایی مثل پایین بودن شتاب خودرو، عدم حرکت خودرو، ایجاد صداهایی عجیب و… بروز پیدا میکند.
همان طور که گفته شد، این قطعهای مهمی در ماشین است که، موتور و گیربکس را به هم متصل کرده. و انتقال قدرت بین این دو قسمت ماشین را در دست دارد. در واقع این توربین با دریافت نیرو از موتور خودرو باعث میشود، تا پمپ گیربکس چرخش پیدا کرده و در آن مکش خوبی ایجاد شود.
در واقع این مکش در نهایت باعث میشود، روغن به تمام قطعات کشیده شود. زمانی که این قطعه در خودروی شما به درستی عمل نکرده و خراب شود، فرآیند انتقال نیرو صورت نگرفته، و در نتیجه شتاب ماشین به شدت افت و سیستم خودرو را دچار اختلال میکند.
از طرفی دیگر بایستی بدانید که، در بسیاری موارد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک میتواند، در حرکت خودروی شما اختلالات مهم و خطر آفرینی را ایجاد نماید. که در نهایت باعث جلوگیری از حرکت خودرو شما در جاده و خیابان میشود.
پس میتوان نتیجه گرفت سطح اهمیت این قطعه در خودرو بسیار بالا بوده، و از قطعات مهم ماشین است.
برای اینکه متوجه شوید توربین گیربکس اتوماتیک شما خراب شده است یا خیر. میبایست، با علائم و نشانههایی که این مشکل رو بروز میدهد آشنا بوده، و راه حلهای آن را هم بدانید. در ادامه همراه ما باشید، تا از مهمترین علائم خرابی این قطعه مطلع شوید.
در واقع اولین و مهمترین نشانهای که به شما میگوید، توربین گیربکس اتوماتیک خودرویتان خراب شده است، همین مورد میباشد. اگر این اتفاق بیافتد در زمان حرکت در توربین صداهایی میشنوید که اصلا عادی نیست.
این صداها معمولاً به صورت ضربهای بوده، و در زمان استارت و ابتدای گاز دادن در خودرو شما اتفاق میافتد. شایان ذکر است، رخ دادن این اتفاق ربطی به مدل خودرو نداشته و انواع خودروهای ایرانی و خارجی میتوانند درگیر آن شوند.
در بسیاری از موارد صدایی که بخاطر این حالت ایجاد میشود، به علت شل شدن پیچهای توربین بوده، و این شل بودن پیچها معمولاً به خاطر سهل انگاری در کارخانه رخ میدهد. برای حل این موضوع حتما به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید.
ایجاد ضعف و کندی در حرکت خودرو نشانه دیگری است که، در زمان حرکت اولیه و استارت خودروی شما بروز پیدا میکند. این نشانه، بیانگر خرابی این قطعه بوده، و برای حل آن باید به تعمیرگاه بروید.
البته هرگاه در حرکت خودرو ضعف احساس کردید، نشان از خرابی توربین گیربکس نداشته، و میتواند علتهای دیگری داشته باشد.
یکی دیگر از عوامل خرابی توربین گیربکس اتوماتیک که شاید با آن تاکنون آشنا نبودید، روغنریزی پشت پمپ است. این اتفاق نیز میتواند از دیگر علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک در خودروی شما باشد.
مشکل یاد شده سبب سوختن گیربکس خواهد شد، و میتواند مشکلات وحشتناکی را برای شما ایجاد کند. در بسیاری از مواردی که این اتفاق رخ میدهد. راننده دیر به این موضوع پی برده و قطعاتی مثل صفحات، باند و پیستونهای داخل گیربکس به خاطر نبودن روغن میسوزند.
روغنریزی پشت پمپ میتواند، هزینههای بسیار گزافی را برای تعمیر روی دست صاحب خودرو بگذارد.
خورده شدن دهانه پمپ روغن علت دیگری است که، میتواند از علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باشد.
این دهانه به توربین متصل است و خورده شدن آن موجب میشود، تا توربین خودروی شما لق و شل شود. این موضوع میتواند موجب خراب شدن کاسه نمد شده و در نهایت توربین ماشین بسوزد. در صورت مشاهده خورده شدن دهانه پمپ روغن حتما به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.
آخرین علامت خرابی توربین گیربکس اتوماتیک که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم، روشن شدن چراغ اسنو است.
این اتفاق زمان روشن کردن خودرو افتاده، و براساس آن ناگهان چراغ اسنو یا برف به صورت خودکار و بیدلیل روشن میشود. این اتفاق باعث تقه زدن ماشین شده و از قدرت آن میکاهد.
در این زمان باید شیرهای برقی خودرو را تعویض کرده، و قبل از آن حتماً قطعات مربوط به گیربکس را نیز نوسازی و در صورت نیاز تعویض نمایید. البته شست و شوی قطعات نیز میتواند، مشکل شما را در این زمینه حل کند.
تست توربین گیربکس اتوماتیک عملی است که بر تشخیص این قطعه استفاده میشود. برای تست خرابی توربین گیربکس اتوماتیک تنها کافی است که، از روش سادهای که در قسمت زیر آن را ادامه کردهایم اقدام نمایید:
خیلی از دوستان از ما میپرسند که عوارض تعویض اشتباه توربین چیست؟ و چه مشکلاتی را برای ماشین و صاحب آن ایجاد میکند؟ اگر توربین را به طور اشتباه تعویض کنید، به طور مثال در سربالایی میبینید که خودرو بسیار کند و ضعیف حرکت میکند. این موضوع در جادههای کوهستانی میتواند به یک مشکل کاملا جدی تبدیل شود.
پس میتوان نتیجه گرفت توربین خودرو را باید به شکل درست عوض کرد. خیلیها تصور میکنند تعویض توربین این است که یک توربین جدید را به جای قدیمی میآورند. در حالی که این کار اشتباه است.
کار درست این است که ابتدا حجم روغن در گیربکس چک شده و بعد خودرو توسط مکانیک دیاگ شود. دیاگ خودرو باعث میشود وسیله دیاگ شیر برقی که مخصوص فشار ورودی روغن است، و مرتبط با توربین است چک شده و در صورت مشکل تعویض شود.
نکات ایمنی زیادی وجود دارد که، باید در مورد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک آنها را بدانید. مثلا به منظور جلوگیری از داغ شدن روغن گیربکس، بهتر است که در زمان توقف در ترافیکهای طولانی خودرو را از حالت D خارج کنید و روی حالت P قرار دهید.
از طرف دیگر در برخی از موارد حرکت کند ماشین در سربالایی به اشتباه مشکل توربین شناسایی شده و افراد اقدام به تعویض توربین میکنند. در حالی که قبل از این موضوع ابتدا باید میزان روغن گیربکس بررسی شود، و خودرو دیاگ شود.
دیاگ شیر برقی برای بررسی میزان فشار ورودی روغن و مطمئن شدن قبل از تعویض توربین، در این مواقع اهمیت زیادی دارد. تشخیص صحیح خرابی توربین مسئله بسیار مهمی است که حتما باید آن را جدی بگیرید.
شما عزیزان میتوانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را در زمینه با این مطلب و سایر مطالب ارائه شده از طریق بخش نظرات به اطلاع گروه صنعتی ترنس پاور و سایر کاربران برسانید.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک
با درود
من چراغ اسنو و اسپورت در حال حرکت گاهی اوقات روشن میشد و بعضی
وقتا هم َ طقه میزد نعمیرکار گفته شیر برقی خرابه عوض کردیم 2 ماه پیش که
هزینه اشن 2.5 میلیون و الان بعد از عوض کردن شیریرقی همان موقه
سلکتورش خراب شده عوض کرد ولی الان هم بعضی وقتا تو شیب ایست کامل
میکنم ماشین بسختی حرکت میکنه ولی یه دفعه شتاب میگیره و تعمیرکارم
میگه توربین خرابه و 5 میلیون تومن هزینه داره
چیکار کنم ممنون میشم زاهنمایی کنید
سلام وقت بخیر ، اگر کشش ندارد واجب است و هزینه اش با اجرت و سرریز روغن 2.500میلیون تومان می باشد.ولی در جریان باشید در کشورهای گرم بعد از 100 تا 130 هزار کیلومتر گیربکس ماشین شما نیاز به تعمیر اساسی د ارد و اینطوری خرد خرد کارکردن به ضرر شماست.
سلام، من ۲۰۶ اتومات دارم که وقتی حرکت میکنم و سرعت از ۳۵ به بالا که میره اسنو واسپورت روشن
میشن و چندتا بوق هم میزنه و قطع میشه،برای استارت حرکت هم بنظرم کند حرکت میکنه ولی با روش
تست که داخل سایت زده بودین و انجام دادم دور موتر تا ۱۹۰۰ میاد بالا.
ممکنه توربین خراب باشه؟
سلام وقت بخیر من یک موتور گیربکس اتوماتیک لکسوس ال اس
۴۳۰۰رو ماشینم نصب کردم جدیدا صدای عجیبی در حالت خلاص
گازدادن و هنگام حرکت از گیربکس میاد صدایی شبیه به پمپ
هیدرولیک زوزه میکشه روغنش رو پر کردم صدا کمی کمتر شد ولی
قطع نشد الان هم زیاد فشار میارم از سوپاپ بالا گیربکس اتوماتیک
روغن بیرون میزنه