گیربکس cvt (ضریب دنده متغیر پیوسته) طی سالهای اخیر به یکی از اصلیترین انتخابها برای انتقال قدرت در خودروهای تبدیل شده است. و بسیاری از خودروسازان تازه وارد از این دست گیربکس ها استفاده میکنند.
در میان خودروسازان چینی نیز این نوع گیربکسها به دلیل مکانیزم ساده و کاهش هزینه تولید. نسبت به گیربکسهای اتوماتیک معمولی مورد توجه قرار گرفتهاند. و البته نتیجه این صرفهجویی را بیش از همه خریداران خودروهای چینی در ایران میچشند.
جالب است بدانید که ایده اولیه گیربکس CVT به سال ۱۹۵۸ میلادی و شرکت DAF باز میگردد. که وظیفه انتقال قدرت موتور به جای داشتن گیربکس پیچیدهای از انواع اقسام چرخ دندهها، دو پولی با قابلیت تغییر در میزان قطر آن به وسیله یک تسمه به یکدیگر متصل میشود.
برای داشتن حالتی مشابه با دنده یک، موتور پولی را در کوچکترین قطر خود به چرخش در میآورد. و پولی دوم که توسط تسمه به پولی اول متصل است در بزرگترین قطر خود چرخها را به حرکت در میآورد.
فروش قطعات گیربکس اتوماتیک
گیربکس CVT به علت ساختار ساده، تولید ارزان، سریع تر و وزن پایین مناسب خودروهای اقتصادی با قدرت کمتر موتور هست.
این گیربکسها در ابتدای راه خود با مشکلات بسیار زیادی از جمله خرابی تسمه و قابلیت تحمل پایین دست و پنجه نرم میکردند.
اما در ادامه به مدد فن آوریهای جدید و ارتقا مواد به کار رفته در این دست از گیربکسها، وضعیت بهتری پیدا کردهاند. و هم اکنون توسط خودروسازانی نظیر رنو٬ نیسان و تویوتا در مدلهای ارزان قیمت و نسبتا اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرند.
البته در این میان شرکتهای معتبری همچون تویوتا، نیسان و میتسوبیشی نیز به استفاده از این گیربکسها. با فن آوری اختصاصی و مخصوص به خود روی آوردهاند. که باعث شدهاست کیفیت و عملکرد گیربکس مورد استفاده این شرکتها از انواع مورد استفاده توسط خودروسازان چینی بهتر باشد.
به طور مثال شرکت تویوتا گیربکس e-CVT را معرفی کرده که از موتور الکتریکی در این گیربکس استفاده شده. تا به نوعی یک قوای محرکه هیبریدی داشته باشیم.
همچنین تویوتا با اضافه کردن یک چرخدنده به گیربکس CVT معمولی خود مشکل رایج شروع حرکت ضعیف در این دست از گیربکسها را حل کردهاست.
این درحالیست که خودروهای چینی موجود در ایران معمولا با مشکل کندی شروع حرکت مواجهاند. و مساله دیگری که باعث از بین رفتن لذت رانندگی میشود. توان پایین موتور این خودروها در دور موتورهای پایین (خودروهای فاقد توربو) است. که باعث میشود راننده برای دریافت شتاب و قدرت نیاز به رانندگی با دورموتورهای بالا باشد.
تعمیر گیربکس cvt
رانندگی با دور موتور بالا نیز به معنای تحت فشار قرار گرفتن پیشرانه و وجود صدای زیاد به درون کابین است.
با همه اینها مشتریان اصلی گیربکس CVT ارزان قیمت خودروسازان چینی و ایرانی هستند. که در ایران قرار بود از گیربکسهای ساخت شرکت پانج بلژیک استفاده شود. که به علت بازگشت تحریم ها این مسئله به سرانجام نرسیده است.
گیربکسهای CVT به علت عدم استفاده از چرخ دنده های رایج، حس شتاب گیری قدرتمندی ندارند. و عدم اتصال موتور به گیربکس به خوبی حس میشود.
در نتیجه شتاب گیری خودرو چندان سریع نخواهد بود و برای رسیدن به شتاب مناسب باید فشار زیادی به آن وارد شود.
به دلیل ظرفیت محدود انتقال قدرت، نمیتوان از این گیربکسها در محصولات با عملکرد بالا استفاده کرد. در نتیجه مناسب موتورهای توربو شده با گشتاور بالا نیستند.
جالب است بدانید کمپانیهای آلمانی نیز ب ام و (در سری خودروهای مینی) و فولکس واگن و آئودی باری مدتی از این گیربکسها استفاده میکردند. اما در نهایت به دلیل کاهش شدید لذت رانندگی و خرابی زیاد تصمیم به حذف این نوع گیربکس از سری محصولات خود گرفتند.
عمر این دست از گیربکسها نیز به طور معمول کمتر از گیربکسهای دستی و اتوماتیک است. و نیاز به سرویس دورهای دارد. در نتیجه خودروی شما به طور معمول باید چند روزی در تعمیرگاه بخوابد.
این مسئله با کمبود نیروی ماهر نیز تشدید میشود.
در نهایت عدم استفاده از فن آوریها جدید و کیفیت پایین قطعات به کار رفته در محصولات رایج وارداتی به ایران. باعث شده تا مالکین این دست از خودروها با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم کنند. این مسئله به خصوص در بازار دستدوم به خوبی خود را نشان میدهد.
از مهمترین مشکلات رایج در گیربکس CVT خودروهای چینی موجود در کشور میتوان به پاره شدن تسمه انتقال قدرت بین دو پولی. افزایش خلاصی و لق شدن پولیها و مکانیزم جا به جایی مربوطه اشاره کرد. که به وضوح به دلیل ضعف کیفیت قطعات و متالوژی رخ میدهد.
چرا که این مشکلات حتی در مورد خودروهایی با قدرت موتور کمتر از ۱۴۰ اسب بخار و کارکرد کمتر از یکصد هزار کیلومتر نیز رخ میدهد.
حتی در صورت سرمایهگذاری شرکت پانچ بلژیک در کشور ما و استفاده از این دست گیربکسها در محصولات داخلی، مشخص نیست. که این گیربکسها با چه کیفیتی به تولید برسند و با توجه به علاقه وافر طرف ایرانی به کاهش هرچه بیشتر کیفیت، آینده چندان روشن و مناسبی در انتظار مصرف کننده ایرانی نخواهد بود.
بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ، سرویس گیربکس اتوماتیک ، تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ، مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین،تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک ، تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک،تعمیرات تخصصی انواع توربین سبک و سنگین.
تعمیر انواع فلایویل ، تست و شستشوی انواع شیربرقی ، تعمیر انواع دابل کلاچ ، تعمیر و بازسازی گیربکس های چینی ، تعمیر انواع شفت و فولی گیربکس های اتوماتیک، بازسازی پوسته گیربکس،تعمیر فولی های CVT ، تست استال گیربکس اتوماتیک .
گیربکس اتوماتیک ، تعمیر و بازسازی قطعات گیربکس اتوماتیک ، تعمیر دسته دندههای مختلف سندبلاست ، تولید رینگ و پکینگهای چدنی و پلیمری ، بازسازی شفت گیربکس های چینی ، بازسازی پوسته گیربکس ، بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ، تعمیر گیربکس cvt .
روغن گیربکسATF ، اویل پمپ گیربکس ، زنجیر گیربکس ، ساعت گیربکس ، کیت صفحات گیربکس ، شیربرقی ، فیلتر گیربکس ، واشر وسط گیربکس ، سنسور سرعت و فشار ، دسته سیم ساعت گیربکس ، انواع بوش و کیت بوش ، اورینگ ، سلکتور ، سرویس گیربکس اتوماتیک ، تعمیرگاه ماشین اتوماتیک .
جهت مشاوره در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک و خرید قطعات گیربکس از طریق راه های ارتباطی زیر با گروه صنعتی ترنس پاور در ارتباط باشید.
نگهداری گیربکس اتوماتیک
ایمیل:matco.part@gmail.com
ارتباط با کارشناسان ما از طریق واتس اپ
اینستاگرام گروه صنعتی ترنس پاور
تهران، نارمک، خیابان شهید مدنی، 200متر پایین تر از جانبازان (گلبرگ)، نبش کوچه 132، (میرغفوری)
سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر
وارد کنید.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک