این مقاله در ارتباط با میل لنگ و فلایویل می باشد. میل لنگ میله منکسری
است، که فقرات موتور را تشکیل می دهد.
بطور مستقیم بایا غیر مستقیم نیروی خود را از میل لنگ دریافت می کند،
به قسمتی از بدنه اصلی موتور که میل لنگ در آنجا قرار می گیرد.
محفظه میل لنگ علاوه بر نگاه داشتن و تحمل آن اجازه چرخش میل لنگ
را در داخل کپه های خود که همگی در یک امتداد قرار دارند، را می دهند.
وظیفه میل لنگ عبارت است از : تبدیل حرکت رفت و برگشتی (خطی)
پیستون، به حرکت چرخشی یا دورانی می باشد.
هر میل لنگ دارای تعدادی تکیه گاه ثابت یا (انگشتی )، و تعداد لنگ های
متحرک یا انگشتی متحرک است، البته تعداد لنگهای متحرک در موتورهای
خطی به نسبت تعداد سیلندرهای موتور می باشد.
در صورتی که در موتورها برای هر لنگ متحرک دو عدد شاتون بسته می شود،
تعداد انگشتی های ثابت بستگی به طول میل لنگ دارد.
هر چه طول بزرگتر باشد، تعداد ثابتها هم زیادتر می باشد، معمولا افزایش تعداد
ثابت ها در میل لنگ یک موتور سبب کاهش بارها و فشارها شده، و در نتیجه
تنشها و لرزش های وارد بر میل لنگ کم شده، و موتور نرم و یکنواخت کار می کند.
(بالانس کردن میل لنگ) برای متعادل ساختن، میل لنگ در مقابل هر لنگ وزنه ای
به میل لنگ اضافه می شود، و میل لنگ با نهایت دقت باید متعادل گردد.
چون نیروهای نامتعادل سبب لرزش و فشارهای زیاد روی یاتاقان های ثابت میل
لنگ شده، و باعث خمیدگی یا پیچیدگی میل لنگ می گردد.
برای جلوگیری از این وضع بایستی میل لنگ به طور استاتیکی و دینامیکی بالانس
شود.
میل لنگ دارای مجاری روغن بوده، این مجاری تکیه گاههای ثابت میل لنگ
به طور مستقیم با مجاری بلوک تماس داشته، و بوسیله مجاری مورب ،
مجاری ثابت به لنگ های متحرک وصل می شود.
روغن از لنگ های ثابت به لنگهای متحرک، و از آنجا از سوراخ شاتون دیواره
سیلندر و بوش گژن پین را روغن کاری می نماید.
سپس بوسیله رینگ روغن از جداره سیلندر جمع آوری و به کارتر برگردانده
می شود.
میل لنگ یک قطعه ریخته گری یکپارچه است، از آلیاژهای بسیار سخت فولاد
که از نیکل و کروم و مولیبدن مانگام و فولاد تشکیل شده است.
این قطعهبا عملیات حرارتی و ابکاری و چکش کاری تهیه شده، و دارای استحکام
مکانیکی قابل توجهی می باشد.
درقسمت انتهای میل لنگ فلایویل قرار دارد، فلایویل که بنام چرخ طیار یا چرخ لنگر
نیز خوانده می شود. وزنه سنگینی است که در کار موتور تاثیر بسزایی دارد.
انتهای میل لنگ به فلایویل متصل است. فلایویل دایره ای شکل است و دور تا دور
آن دندانه ای شکل طراحی شده است.
استارت اتومبیل به فلایویل وصل است و با چرخش فلایویل ماشین روشن می شود.
درباره وظیفه اصلی فلایویل باید گفت وزن زیاد این قطعه، حرکت دورانی میل لنگ را
متعادل می کند.
چون قدرتی که از طرف پیستون به میل لنگ داده می شود یکنواخت نیست، موجب
می شود که سرعت میل لنگ کم یا زیاد شود.
اینرسی فلایویل تمایل دارد که، آنرا با سرعت ثابت حرکت دهد.همچنین باید به این
موضوع نیز اشاره کرد، که دیسک و صفحه در یک طرف فلایویل قرار دارد.
بطوریکه در هنگام انتقال قدرت روی فلایویل نشسته، و به آن وصل است و از این
طریق به گیربکس متصل می شود.
بنابراین فلایویل در مسیر انتقال نیرو از موتور به گیربکس قرار دارد.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک