آشنایی با حروف روی گیربکس اتومات | نکات گیربکس اتومات

آشنایی با حروف روی گیربکس اتومات | نکات گیربکس اتومات

آشنایی با حروف روی گیربکس اتومات | نکات گیربکس اتومات

آشنایی با حروف روی گیربکس اتومات : در کنار دنده حروف P,D,N,R نوشته شده است. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که، این حروف چیست و چه معنی دارند.

ما در این مقاله معنی تک تک آنها را به شما خواهیم گفت.

 

علامت P یا Park

به این علامت حالت پارک گفته می‌شود. در هنگام پارک کردن بهتر است، خودرو را

در حالت پارک قرار دهید، چرا که در این حالت چرخ‌های خودرو قفل شده و حرکت

نمی‌کند. برخی از خودروهای گیربکس اتومات فقط در حالت پارک روشن می‌شود.

علامت D یا Drive

این علامت، حالت رانندگی است. با قرار دادن دنده در این حالت خودرو قادر به حرکت

خواهد بود. کافیست پای خود را از روی ترمز برداشته تا خودرو به حرکت درآید.

علامت N یا Neutral

برای خلاص کردن خودروهای گیربکس اتومات، دنده باید در این حالت باشد. این حالت خودرو را خلاص می‌کند. خودرو در هر وضعیتی که باشد، در صورت خلاص کردن، حرکت

خود را ادامه می‌دهد. به طور مثال اگر در حال حرکت هستید، و دنده را در حالت خلاص

قرار دهید، خودرو به حرکت خود ادامه خواهد داد. و اگر جایی پارک کرده باشید خودرو

ثابت می‌ماند.

علامت R یا Reverse

این حالت همانند خودروهای گیربکس معمولی، دنده عقب است. برای حرکت به عقب از

این حالت باید استفاده گردد.

۶ کاری که هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتومات باید از آن اجتناب کنید.

 

برای رانندگی با خودرو گیربکس اتومات باید نکاتی را رعایت کنید، تا آسیبی به

گیربکسو سایر قطعات خودرو نرسد. این نکات را با دقت بخوانید و به خاطر بسپارید.

۱- تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغ‌ قرمز

بسیاری از افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری استهلاک گیربکس‌های اتومات ، در توقف ‌های کوتاه مانند توقف پشت چراغ‌ قرمز دنده را در حالت N ، یا همان خلاص، قرار می‌دهند.

ولی در واقع بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند و پایتان را روی ترمز

قرار دهید. البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد. ولی به‌طور‌کلی در توقف‌های

کوتاه بهتر است دنده را خلاص نکنید. در این حالت استهلاک گیربکس به مراتب کمتر

است.

در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود.

۲- گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D

اکثر ما این کار را به دفعات با خودروهای دنده‌ای انجام داده‌ایم. ولی باید بدانید انجام این

کار با خودروهای دنده اتومات اصلا کار درستی نیست، و موجب اصطکاک بیشتر قطعات

و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس می‌‌شود.

۳- خلاص کردن دنده در سرازیری

عده‌ای این کار را برای کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام

می‌دهند. ولی نمی‌دانند که این کار نتیجه عکس می‌دهد، و باعث می‌شود که

روان‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبرو شود، و به مرور خراب شدن گیربکس را

به ‌همراه داشته باشد. انجام این کار علاوه‌ بر اینکه برای گیربکس مفید نیست.

حتی ممکن است باعث بروز حادثه نیز شود، زیرا با خلاص کردن دنده کنترل خودرو

سخت‌تر می‌شود.

۴- تغییر حالت دنده خودروی در حال حرکت

این کار به شدت برای گیربکس مضر است، و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می‌شود. که به مرور باعث خراب شدن آنها می‌شود.

جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر

دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیدا، به گیربکس آسیب می‌زند. البته منظور تغییر

در حالت‌های درایو، پارک و خلاص است. در حالت تیپ‌ ترونیک که بدیهی است، تعویض

بین‌ دنده‌ها عادی است.

۵- قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل

قرار دادن دنده در حالت P سبب می‌شود که، یک پین قفل‌کننده، داخل دنده متصل به

شفت خروجی گیربکس قرار گیرد. انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت

است، خطر شکستن این پین را بالا می‌برد. پس هرگز سعی نکنید که، این کار را انجام

دهید، اول کاملاً توقف کنید، و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید.

۶- شیوه توقف نادرست در سطوح شیبدار

هنگام توقف در سطوح شیبدار بهتر است ابتدا ترمز‌دستی را بکشید، و بعد دنده را در

حالت پارک قرار دهید. با انجام این‌کار از وارد آمدن فشار اضافه بر گیربکس خودداری

می‌کنید.

اگر خودروی شما اتوماتیک است، و هرکدام از این عادات غلط را هنگام رانندگی

انجام می‌دهید، سعی کنید این عادت‌ها را ترک کنید. همچنین اگر قصد دارید،

خودرویی اتوماتیک بخرید، حتماً این موارد را کاملاً رعایت کنید، تا بعداً ناچار نباشید

هزینه سنگینی را برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

بعد از خواندن این بخش، نگاهی نیز به خدمات گروه صنعتی ترنس پاور بیاندازید، تا در صورت هرگونه مشکلی با متخصصین ما در ارتباط باشین.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟