درک انواع گیربکس اتوماتیک | گیربکس دو کلاچ یا DCT

درک انواع گیربکس اتوماتیک | گیربکس دو کلاچ یا DCT

درک انواع گیربکس اتوماتیک | گیربکس دو کلاچ یا DCT

درک انواع گیربکس اتوماتیک

اگر می خواهید یک ماشین خوب را خرید کنید، اولویت شما خودرویی با گیربکس اتوماتیک باشد.

در مقایسه با گیربکس های دستی ، گیربکس های اتوماتیک استفاده آسانتر و بخصوص در ترافیک کارایی بهتری دارند.

اگر مدتی از بازار اتومبیل خارج شده اید، ممکن است آگاه نباشید که اکنون چندین نوع گیربکس اتوماتیک در حال استفاده است.

برخی با ویژگی های رانندگی کاملاً متفاوت از مواردی که ممکن است شما به آن عادت کنید.

درک انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک معمولی ، که به راحتی تغییر می کنند. اما سنگین ، پیچیده و گران قیمت برای خرید و تعمیر هستند. اما هنوز هم رایج ترین نوع هستند.

در گذشته ، این نوع گیرنده باعث کاهش مصرف سوخت می شد. اما اتوماتیک های رایج امروزی تحت کنترل رایانه اغلب مسافت پیموده شده گاز بهتری را نسبت به گیربکس دستی در همان خودرو فراهم می کنند.

آنها همچنین می توانند برنامه ریزی شوند، تا خیلی سریعتر از گذشته تغییر کنند.

انتقال مداوم متغیر (CVT) با ارائه طیف گسترده ای از نسبت های متغیر دنده ها ، تا 10 درصد در مصرف سوخت افزایش می یابد. هنگامی که یک اتومبیل با CVT شتاب می گیرد ، دور موتور نسبتاً زیاد می شود. و در حالی که نسبت دنده انتقال برای افزایش سرعت خودرو متنوع است، در آنجا می ماند.

بسیاری از رانندگان این ویژگی را دوست ندارند. بنابراین برخی از CVT ها با “مراحل” نسبت دنده برنامه ریزی شده اند. که عملکرد یک اتوماتیک معمولی را شبیه سازی می کند.

انواع انتقال تست را هنگام خرید انجام دهید.

هنگام خرید وسیله نقلیه بعدی خود ، مهم است که بدانید چه نوع گیربکس اتوماتیک روی آن است. و چگونه تجربه رانندگی شما را تغییر می دهد.

سپس از یک درایو تست دقیق استفاده کنید. که در آن بتوانید ماشین را با سرعت های مختلف اداره کنید.

به سمت سربالایی و سراشیبی حرکت کنید. و به سرعت شتاب و کاهش یابد. اگر رفتار انتقال به دلخواه شما باشد ، عالی است.

اگر اینطور نیست ، وسایل نقلیه با انواع دیگر انتقال را امتحان کنید تا موردی را که دوست دارید بهتر پیدا کنید.

با گذشت زمان و افزایش مایل ، چیزی که ممکن است مانند یک درخشش جزئی در درایو تست به نظر برسد، می تواند به یک ناراحتی بزرگ تبدیل شود.

صرف نظر از انتخاب نهایی انتقال خودکار شما ، یک کلمه دوستانه از احتیاط نظم دارد. برای جلوگیری از بازدید زودرس از تعمیرگاه خود ، همیشه از ترمز استفاده کنید. تا وسیله نقلیه در حالت ایستاده در حالت ایستاده متوقف شود.

هرگز از دریچه گاز استفاده نکنید. با استفاده از شتاب دهنده می توان مایع انتقال را بیش از حد گرم کرد. و باعث می شود در بعضی از CVT و کلیه گیربکس های DCT باعث سایش کلاچ (با ترمیم و گران قیمت) شود.

گیربکس دو کلاچ یا DCT

در تعمیرگیربکس اتوماتیک بیشتر افراد با دو نوع گیربکس مرسوم خودروها آشنایی دارند، گیربکس دستی و اتوماتیک. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، در نوع دستی راننده با فشردن پدال کلاچ و استفاده از دسته‌دنده‌ی موجود در کنسول مرکزی کابین خودرو، به‌صورت دستی تعویض دنده می‌کند.

در گیربکس های اتوماتیک یا خودکار، پدال کلاچ وجود ندارد. و راننده فقط با گاز و ترمز سر و کار دارد. مبدل گشتاور و کلاچ به‌دور از چشم راننده انجام وظیفه می‌کنند. تا سواری راحت نصیب سرنشینان شود. گیربکس‌های اتوماتیک خود به چند دسته‌ی دیگر با فناوری‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

اما در میانه‌ی گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، نوع دیگری موسوم به گیربکس های نیمه‌اتوماتیک نیز وجود دارد.

گیربکس‌های دوکلاچه یا دوال کلاچ (Dual Clutch، Double Clutch یا Twin-Clutch) که به‌صورت اختصار DCT گفته می‌شوند، عملکرد ترکیبی از نوع دستی و اتوماتیک دارند.

البته برخلاف دو گیربکس دیگر که عملکرد آن‌ها از نام‌گذاری مشخص بود. گیربکس دو کلاچه به‌معنی وجود دو کلاچ پدال زیر پای راننده نیست.

گیربکس دوکلاچه چیست؟

تعمیرگیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در تهران

جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه که از این به‌ بعد در قالب DCT به آن اشاره می‌کنیم، در اصل یک نوع گیربکس اتوماتیک است. که از دو کلاچ مختلف استفاده می‌کند. و دربین علاقه‌مندان دنیای خودرو به گیربکس نیمه اتوماتیک، دستی بدون کلاچ و دستی خودکار هم معروف است.

هر کلاچ در این سیستم به دنده‌های زوج و فرد متصل شده است. به‌همین خاطر می‌توان عملکرد آن را در قالب طرحی متفاوت از ترکیب دو گیربکس دستی هم تعریف کرد. در بیشتر این نوع گیربکس‌ها امکان تعویض دنده‌ی دستی بدون کلاچ هم وجود دارد.

که به‌ همین خاطر گاهی به‌آن نیمه اتوماتیک هم گفته می‌شود. گیربکس DCT توسط مهندسی فرانسوی، ادولف گکرس قبل از جنگ جهانی دوم اختراع شد. ولی هیچوقت نمونه‌ی کامل اختراعی آن در خودرو استفاده نشد.

اولین نمونه‌ی کامل توسط هری وبستر، مهندس بریتانیایی در شرکت اتوموتیو پروداکتس (Automotive Products) روی مدل‌هایی چون نسل اول فورد فیستا، فورد رنجر و پژو 205 در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، سوار شد. پس از این مهندسان پورشه و آئودی نمونه‌های مخصوص به خود را در خودروهای مسابقه‌ای استفاده کردند. گیربکس دوکلاچه‌ی پورشه موسوم به PDK در مدل‌های 956 و 962 C نصب شده بود. پس از این فولکس‌واگن با نسل چهارم هاچ‌بک گلف نسخه‌ی R32 اولین خودروی جاده‌ای مجهز به گیربکس DCT را عرضه کرد. تا به‌امروز، فولکس واگن و فورد بزرگ‌ترین خودروسازانی بوده‌اند که از گیربکس DCT در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

جهت مشاوره و ارتباط با گروه صنعتی ترنس پاور از راه های ارتباطی زیر اقدام بفرمایید.

شماره های تماس:

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟