گیربکس اتوماتیک ساختار متفاوتی از گیربکس دستی دارد، بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس، و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نگهداری و استفاده از خودرو اتوماتیک، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است.
هنگام رانندگی در ترافیک سنگین و طولانی (بیشتر از 15 دقیقه) ، از سیستم تعویض دنده دستی (+ – M) استفاده کنید، از دنده 1 رانندگی کنید، پس از باز شدن راه، دنده را در وضعیت D قرار داده به رانندگی ادامه دهید. تعویض های مکرر دنده 1 به 2 و برعکس در گیربکس اتومات، باعث گرم شدن آن شده، و تقه هایی که در اثر این کار در آن ایجاد میشود، در دراز مدت آن را از تنظیم خارج میکند.
مسیرهای سر بالایی و پر شیب، به گیربکس فشار وارد می کنند، حتی المقدور از تردد در این مسیرها اجتناب کنید.
حمل بار و سرنشین اضافه، در خودرو اتوماتیک و بکسل کردن خودرو دیگر، از عمر قطعات گاین محصول میکاهند.
در توقف های کمتر از دو دقیقه (مثلا پشت چراغ قرمز)، پای خود را روی ترمز نگاه دارید و دنده را به N یا P منتقل نکنید، زیرا استهلاک این تغییر وضعیت بیشتر از استهلاک کارکردن درجای آن است.
در صورت توقف بیشتر از دو یا سه دقیقه، پشت چراغ قرمز، دنده را در وضعیت N قرار دهید نه (P).
گیربکس اتوماتیک پژو برای رانندگی عادی طراحی شده، استفاده مکرر از دکمه S (اسپورت)، فشار زیادی به آن وارد می کند، و کمتر باید مورد استفاده قرار گیرد.
برای شروع حرکت، ابتدا دنده را به D منتقل کرده، پس از احساس درگیر شدن گیربکس (صدای تق یا تکان خفیف)، شروع به گاز دادن کنید. در غیر اینصورت ضربه وارده به آن آسیب وارد میکند.
روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.
خطا های گیربکس را جدی گرفته، و در اولین فرصت به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده و هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر میکند.
کمپانی های خودرو سازی، با گذشت زمان، برنامه های جدیدتری برای نرم افزار گیربکس ارائه میکنند، برنامه کامپیوتر این قطعه را هر 2 سال یکبار بروز کنید.
پدال گاز را نرم جابجا کنید، با توجه به طرز کار گیربکس اتومات، فشار دادن زیاد و نامنظم پدال گاز، باعث ضربه به آن شده و از عمر آن میکاهد.
در برف و گل و … بکسوات نکنید، زیرا نرم افزار آن برای چنین شرایطی طراحی نشده است.
سایز اصلی رینگ و لاستیک خودرو را تغییر ندهید، طراحی این قطعه، نرم افزار و محاسبات دنده ها بر اساس سایز اصلی رینگ، و لاستیک انجام شده اند. با تغییر سایز لاستیک و رینگ عمر و کارایی آن کاهش مییابد.
خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده تری، نسبت به سایر خودرو ها دارند، ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید.
مجموعه گیربکس اتوماتیک سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها چندان توصیه نمیشود.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک