نکات مهم در رانندگی با خودرو دنده اتومات|تاریخچه دنده اتومات

نکات مهم در رانندگی با خودرو دنده اتومات|تاریخچه دنده اتومات

نکات مهم در رانندگی با خودرو دنده اتومات|تاریخچه دنده اتومات

نکات مهم در رانندگی با خودرو های دنده اتومات

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور ، ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.

در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انتخاب مناسبی نیست. و بهتر است در فکر خرید یک خودروی اتومات باشید.

تاریخچه خودرو دنده اتومات

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد اولین بار در سال 1941 در خودرو لوکس کادیلاک استفاده شد. در آن زمان به دلیل کم بودن نسبی تعداد اتومبیل و ترافیک، استفاده از این نوع جعبه دنده، صرفا جنبه لوکس و تشریفاتی داشت.

اما به دلیل تقاضای زیاد در ایالات متحده، به سرعت استفاده از آن عمومیت پیدا کرده، و رو به گسترش رفت. تا جایی که در اواسط دهه نود بررسی ها نشان داد، نزدیک به هشتاد درصد رانندگان در ایالات متحده، طریقه استفاده از جعبه دنده دستی را نمی‌دانستند.

زیرا آموزش و امتحان گواهینامه رانندگی با خودرو های گیربکس اتوماتیک انجام می‌شد.

از دهه گذشته در ایران نیز، تعداد اتومبیل های گیربکس اتوماتیک به سرعت رو به افزایش است. این در حالیست که، آموزش و آزمایش گواهی نامه رانندگی همچنان با اتومبیل های گیربکس دستی صورت می‌گیرد.

اکثر دارندگان اتومبیل های گیربکس اتوماتیک تصور می‌کنند، رانندگی با خودرو دنده اتومات در فشردن پدال گاز و ترمز خلاصه می‌شود، از این رو در کوتاه مدت باعث صدمه به گیربکس اتومبیل خود می‌شوند.

نکات مهم گیربکس اتوماتیک

نکات زیادی در مورد رانندگی، و نگهداری گیربکس اتوماتیک وجود دارد.

اگر برای اولین بار میخواهید با اتومبیل دنده اتومات رانندگی کنید، قبل از هر چیزی بخاطر داشته باشید که، باید استفاده از پای چپ برای رانندگی را فراموش کنید. زیرا پای چپ در رانندگی، برای فشردن پدال کلاچ است که، در اتومبیل دنده اتوماتوجود ندارد .

استفاده از پای چپ در اتومبیل گیربکس اتوماتیک، به معنی فشردن پدال ترمز با آن است. و در صورتی که همزمان در حال فشردن پدال گاز باشید، قطعا گیربکس اتومبیل شما دچار آسیب جدی می‌شود.

مراحل روشن کردن خودرو دنده اتوماتیک

هنگام روشن کردن اتومبیل حتما پای خود را روی پدال ترمز بگذارید. البته مکانیزم اکثر اتومبیل های امروزی به ترتیبی است که، معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمی‌شود. اما بهتر است، بعد از روشن شدن موتور نیز تا قبل از حرکت پا را از روی پدال ترمز بر ندارید‌.

علت این توصیه صرفا بخاطر نکات ایمنی است. زیرا در اتومبیل دنده اتومات بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیری وجود ندارد. و بجز حالت پارک شیفتر دنده، بقیه دنده ها خلاص می‌باشند.

حال اگر آخرین باری که شما اتومبیل را پارک کرده‌اید. سیم یا مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و اتومبیل در حالت پارک قرار نگرفته باشد. بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، اتومبیل حرکت می‌کند. و ممکن است باعث مشکلات جبران ناپذیری بشود. هر چند این احتمال ضعیف است اما قابل چشم پوشی نیست.

هنگام حرکت با دنده اتومات

بعد از روشن شدن موتور حتی در هوای گرم، بهتر است قبل از حرکت دقایقی را برای گرم شدن موتور منتظر بمانید. حرکت بلافاصله مخصوصا در هوای سرد، باعث تعویض خشک و خشن دنده ها می‌شود. که در اغلب اتومبیلها کاملا محسوس است.

رعایت این نکته در طول عمر شیرهای برقی، و مجموعه کنترل هیدرولیکی گیربکس موثر است.

دنده پارک P برای گرم شدن موتور اتومبیل، بهترین انتخاب است. اما در صورت حضور در اتومبیل می‌توان از حالت خلاص N نیز برای گرم کردن موتور استفاده کرد.

هنگام تغییر وضعیت شیفتر دنده، از حالت پارک P یا خلاص N به حالت حرکت D یا دنده عقب R  باید پدال ترمز را نگه دارید. گاز دادن به موتور و تعویض دنده در حالتی که دور موتور بالاست، باعث آسیب فوری، و جدی به قسمتهایی از گیربکس می‌شود. و ممکن است گیربکس به تعمیر اساسی نیاز پیدا کند.

بعد از انتخاب دنده با برداشتن پا از روی پدال ترمز، اتومبیل به آرامی حرکت می‌کند. و با فشار بر روی پدال گاز سرعت اتومبیل افزایش پیدا کرده، و دنده ها به ترتیب عوض می‌شود.

تعویض دنده در دنده اتومات

برای تعویض اتوماتیک دنده ها در گیربکس اتوماتیک، هیچ نیازی به رها کردن یا کم کردن گاز وجود ندارد. و گیربکس بوسیله مکانیزم کنترل دور موتور، دور موتور را هنگام تعویض دنده پایین آورده، و با دنده بعدی یا قبلی هماهنگ می‌کند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، در اتومبیل دنده اتومات راننده اختیار عمل نداشته، و دنده ها کاملا بدون دخالت راننده تعویض می‌شوند

در صورتی که گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن پدال کلاچ. و لزوم رها کردن پدال گاز عمل تعویض دنده مستقیم یا معکوس را، با دخالت راننده در کسری از ثانیه انجام می‌دهد.

که بسیار سریعتر از ماهرترین راننده در گیربکس دستی است‌. در گیربکس اتوماتیک زمان (دور موتور) تعویض دنده، رابطه مستقیم با مقدار فشردن پدال گاز دارد.

به طوری که اگر راننده با گاز کم (دور موتور پایین) حرکت کند، دنده ها در دور پایین عوض شده، و اتومبیل به آرامی سرعت می‌گیرد. در این حالت اغلب تمام دنده های گیربکس، تا سرعت هشتاد کیلومتر تعویض می‌شود.

اما اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد، و به اصطلاح تخته گاز برود، اتومبیل با حداکثر شتاب حرکت کرده. و همه دنده ها بعد از رسیدن دور موتور به انتها یا ردلاین red line تعویض می‌شوند.

زمان تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک، با توجه به شرایط اتومبیل و جاده نیز تغییر می‌کند. بعنوان مثال در سربالایی ها دنده مستقیم دیرتر، و دنده معکوس زودتر تعویض می‌شود.

اما در سر پایینی ممکن است، با رها کردن پدال گاز در سرعت شصت کیلومتر، گیربکس در دنده چهار یا پنج قرار بگیرد.

طول عمر دنده اتومات

برای استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک، و طول عمر قطعات گیربکس، باید دنده مناسبی را در شرایط متفاوت انتخاب نمود.

در ترافیک های سنگین که با ایست کامل، و حرکت آرام اتومبیل همراه است. بهتر است حالت دنده یک را انتخاب کنید،( در بعضی از اتومبیل ها دنده 1 با حرف L نشان داده میشود). زیرا در صورتی که شیفتر روی وضعیت درایو D باشد ، گیربکس در هنگام راه افتادن دنده یک را انتخاب میکند. اما به محض اینکه شما به اتومبیل جلویی نزدیک شده، و پدال گاز را رها می‌کنید، گیربکس به دنده دو یا سه میرود. و به محض توقف کامل مجددا در دنده یک قرار می‌گیرد.

با هر بار حرکت و توقف شما هر چند کوتاه باشد، این مساله تکرار می‌شود. و با توجه به اینکه تعویض هر دنده، در گیربکس اتوماتیک مستلزم عملکرد مجموعه ای از کلاچ ها و سوپاپ هاست. یقینا این امر باعث کوتاه شدن عمر مفید گیربکس می‌شود.

در مورد ترافیک، و بطور کلی فشردن و رها کردن، اجباری پدال گاز در هر سرعتی زیر نود، کیلومتر به ویژه در سربالایی ها نیز، باید دنده مناسب را انتخاب کرد. به طوری که هر بار رها کردن و فشردن پدال گاز باعث تعوض دنده نشود.

آگاهی از تعویض دنده، با توجه به تغییر دور موتور و انتخاب وضعیت مناسب، شیفتر دنده بعد از مدتی حاصل می‌شود.

اما بطور مثال با خودروی اتوماتیک، چهار دنده در سرعت هشتاد کیلومتر میتوان دنده سه دستی را انتخاب کرد .

جمع بندی مطالب

به طور کلی می‌توان گفت، همیشه در شرایط ترافیک، سر بالایی یا محدودیت سرعت باید دنده ای را در حالت دستی انتخاب کنید. که گیربکس در حالتی که پای شما روی پدال گاز است انتخاب می‌کند. در گیربکس هایی که حالت تعویض دستی، و نشانگر دنده دارند (تیپ ترونیک). در سرعت معین هنگامی که پا روی پدال گاز است. با قرار دادن شیفتر در حالت دستی، وضعیت دنده مشخص شده. و می‌توانید در همان حالت به رانندگی ادامه دهید. برای تعویض حالت شیفتر دنده، از وضعیت اتوماتیک به دستی یا بلعکس نیازی به رها کردن پدال گاز یا فشردن پدال ترمز نیست.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟