تعمیر گیربکس CVT سی وی تی تخصص ماست. ما در گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس CVT خودرو شما را همانند آب خوردن با کمتریم قیمت در کل کشور تعمیر میکنیم. گیربکس های CVT سی وی تی خصوصا گیربکس های خودروهای چینی از حساسیت بالایی برخوردار هستند. و سپردن آن ها به دست افرادی که با آنها تخصص کافی ندارند باعث میشود هزینه تعمیرات شما چندین برابر شود.
در ابتدا به این سوال بپردازیم که
گیربکس CVT مخفف عبارت Continuously Variable Transmission به معنای ( انتقال متغیر مداوم ) میباشد. که نوعی گیربکس تک سرعته اتوماتیک است. گیربکس CVT در اتومبیل های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
اما معمولاً آن را در یک ماشین کوچک نصب می کنند. اندازه جمع و جور و سادگی ساخت آن به معنای مقرون به صرفه بودن استفاده از آن در اتومبیل کوچک نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی است.
فروشگاه قطعات گیربکس اتوماتیک ترنس پاور
سازندگانی که در حال حاضر از اتومبیل های خود از CVT استفاده می کنند، شامل تویوتا ، نیسان و هوندا ام وی ام ، جیلی ، چری ، آریزو و… هستند. همچنین خودروی مولتی ترونیک آئودی نوعی گیربکس CVT است.
از بسیاری جهات گیربکس CVT مشابه اتوماتیک معمولی است. برای افراد مبتدی ، در خودرو با گیربکس CVT پدال کلاچ وجود ندارد. همچنین اگر خودرویی با گیربکس CVT عرضه شود ، معمولا قیمت آن نسیت به دیگر گیربکس های اتوماتیک کمتر است.
برای چندین دهه ، داشتن سه یا چهار دنده برای سیستم های انتقال وسیله نقلیه کافی تلقی می شد. اولین وسایل نقلیه اتوماتیک دارای سطح دو سرعته بودند. در حال حاضر ، داشتن هشت ، نه یا حتی ده دنده به امری عادی تبدیل شده است. به طور کلی ، هرچه تعداد دنده های یک وسیله نقلیه بیشتر باشد ، می تواند سرعت موتور را در شرایط مختلف رانندگی بهتر بهینه کند.
CVT ها کاملاً متفاوت از اتوماتیک استاندارد هستند. و تفاوت اصلی آنها این است که آنها دنده هایی ندارند که مراحل بین سرعت کم و سرعت بالا را ارائه دهند.
گیربکس CVT دارای آرایش نسبتاً ساده ای از دو قرقره مخروطی شکل است. که با کمربندی محرک V شکل بهم متصل شدند. یک قرقره به موتور و دیگری به چرخ ها متصل هستند. با فشار دادن پدال گاز ، موتور دور می زند و مخروط با توجه به میزان توان خواسته شده حرکت می کند. مخروط دیگر بر این اساس تنظیم می شود. تا تسمه محرک همان فشار را حفظ کند و این همان چیزی است که نحوه شتاب گیری ماشین را تعیین می کند.
دو مخروط به طور مستقل حرکت می کنند، بدان معناست که هیچ نسبت دنده مشخصی وجود ندارد. در واقع CVT یک واحد تک سرعته با نسبت دنده بی نهایت در دسترس است. این امر همچنین توضیح می دهد که چرا اتومبیل های مجهز به CVT دارای یک شخصیت شناخته شده دور بالا هستند. زیرا دور موتور مربوط به سرعت چرخ نیست.
ماشین های اولیه مجهز به CVT ، مانند اتومبیل های ساخته شده توسط شرکت هلندی DAF ، با افزایش دور موتور ، صدای قر داشتند. امروزه جدیدترین اتومبیل های مجهز به CVT از ضد صدا بودن برای اطمینان از بهبود تولید برخوردار هستند.
فناوری به گونه ای پیشرفت کرده است که امروزه گیربکس CVT چه از نظر لذت رانندگی و چه کارایی گزینه بهتری نسبت به گذشته است. نیسان گیربکس CVT به نام Xtronic تولید کرده است. که در انتقال نیرو از مراحل مختلفی بهره می برد. تا باجابجایی در چرخ دنده ها احساس یک گیربکس معمولی را داشته باشید. در جای دیگر تویوتا، Hybrid Synergy Drive (HSD) که در مدل های هیبریدی مانند Prius و Lexus IS 300h استفاده می شود ، از فرم گیربکس CVT به عنوان بخشی از سیستم هیبریدی استفاده می کند.
گیربکس CVT قطعات متحرک زیادی ندارد . همچنین عمدتا در جزو گیربکس های کم مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. تا زمانی که از مایعات مناسب برای روغن کاری گیربکس استفاده شود ، و شما به یک برنامه نگهداری منظم پایبند باشید، در این جعبه دنده مشکلی پیش نخواهد آمد. تنها مسئله واقعی که ممکن است داشته باشید این است که تسمه محرک بین دو قرقره می تواند فرسوده شود.
این کلمات به معنای تیری بر قلب طرفداران گیربکسهای دستی است، “تعویض دندههای اختیاری یکدست و روان و یا تعویض دندههای تند و تیز گیربکسهای کلاچ دوبل”.
گیربکسهای cvt چرخ دندهها را کنار گذاشته. و در عوض از یک جفت پولی که با یک تسمه فولادی محکم به هم متصل شده اند، بهره میبرند.
در یک گیربکس معمولی مجموعهای از چرخ دندههای سیارهای حضور دارند. و میتوان جعبهدنده مورد نظر را با توجه به تعداد ضرایب دندههای آن نامگذاری کرد. مثلا گیربکس ۶ سرعته به معنی وجود ۶ ضریب دنده مختلف، از سنگین به سبک در آن است.
را از سایت گروه صنعتی ترنس پاور مطالعه نمایید.
اما در جعبه دندههای سی وی تی هیچ چرخدنده فیزیکی در مکانیزم اصلی دخالتی ندارد. در عوض یک تسمه فولادی به کمک دو پولی قادر است نیروی پیشرانه را بر حسب نیاز راننده به چرخها انتقال دهند. این عمل با تغییر دائم و جابجایی پولی ها امکان پذیر است. در نتیجه تعداد بینهایت ضریب دنده در این بین به وجود خواهد آمد.
در ابتدا گیربکسهای سی وی تی با شکایات زیادی از سوی مشتریان مبنی بر عدم کارآیی دلخواه و حس تنبلی بیش از حد مواجه بودند. که باعث شد تا برنامهریزی رایانهای آنها تغییر کرده و رانندگی بهتر و هیجانانگیزتری را ارائه دهند.
مثلا هنگام نیاز به حداکثر قدرت خودرو در دور موتورهای بالا، خیلی سریع اقدام به سبک کردن ضریب دنده میکردند. که با بروزرسانیهای اخیر، این مشکل تا حدی رفع شده است. همچنین اخیرا ضرایب دنده کاذب نیز به این گیربکسها اضافه شده تا حس تعویض دستی دندهها و یا حس گیربکسهای اتوماتیک معمولی را به طرفداران آن نوع گیربکسها ارائه دهند.
گیربکس های سی وی تی امروزه بسیار بهتر از گذشته هستند. و به آن بدی که شنیدهاید، عمل نمیکنند. اما نمیتوان آنها را بی عیب و نقص دانست. در ادامه به مزایا و معایب این گیربکسها نگاه کوتاهی خواهیم انداخت.
برخلاف گیربکس اتوماتیک معمولی ، CVT می تواند نسبت دنده را به طور نامحدود تغییر دهد. تا موتور در حداکثر بازده کار کند. به طور کلی ، هرچه دنده های بیشتری در یک گیربکس اتوماتیک معمولی ارائه شود، قدرت موتور بهتر تقویت می شود. حتی ابتکاری ترین گیربکس های سنتی با 10 دنده در حال تکامل هستند. ولی گیربکس CVT دارای ترکیبات بی حد و حصر است، که منجر به بهتر گازخوردن خودرو می شود.
اگرچه این یک بدیهی نیست، اما معمولاً گیربکس CVT سبک تر و کوچکتر از یک گیربکس معمولی است.. CVT ها فضای کمتری اشغال می کنند و همچنین وزن کمتری نسبت به نمونه های استاندارد خود دارند.
اتوماتیک استاندارد بسیار پیچیده است. و همچنین از اجزای متحرک زیادی تشکیل شده است. مونتاژ آن راحت تر ، سریعتر است و هزینه کمتری برای تولید دارد.
با توجه به اینکه CVT به یک تنظیم ثابت ملزم نیست ، توانایی سازگاری با خواسته های رانندگی در شرایط جاده را دارد. در CVT هیچ شکار دنده ای وجود ندارد. امکان رانندگی نرم را فراهم میکند.
CVT بیشتر برای بهینه سازی بهره وری سوخت ساخته می شود. از این رو در عملکرد قدرت پایین تر از دیگر گیربکس ها قرار دارد.
گیربکس CVT تقریباً به اندازه گیربکس اتوماتیک استاندارد دوام نخواهند داشت. و تعجب آور نیست اگر بیش از 100 کیلومتر یا کمتر کار کنند. از این رو هزینه نگهداری و تعمیرات در این نوع گیربکس زیاد است.
مدت زمان تعویض روغن درگیربکس CVT خیلی کمتر از گیربکس اتوماتیک معمولی میباشد .
متاسفانه تعداد تعمیرگاه های مجازی که اشراف کافی به تعمیرات گیربکس CVT داشته باشند بسیار کم است. و بسیاری از تکنسین ها به دلیل تجربه نا کافی با تعویض قطعات باعث چندین برابر شدن هزینه تعمیرات میشوند .
کارشناسان ما در گیربکس ترنس پاور با چندین دهه تجربه در تعمیر گیربکس اتوماتیک و تخصص در گیربکس های CVT در خدمت شما عزیزان هستیم. تا با حداقل هزینه خودرو شما رو مثل روز اول تحویل دهیم.
لطفا جهت برآورد هزینه ، خرید قطعات گیربکس اتوماتیک ، مشاوره با کارشناسان ما از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمایید.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک