توربین گیربکس مانند هر قطعه یا وسیله ای هنگام خرابی یا ایجاد شدن مشکل
یک سری علائم و نشانه هایی از خود بروز می دهد.
۱. توربین در حین حرکت بصورت دو به سه تقه می زند.
۲. وقتی توربین خراب می شود، معمولا در اکثر مواقع خودرو
با ضعف و کندی حرکت می کند، یعنی حرکت اولیه و استارت
حرکت خیلی کند است.
۳. تعویض اشتباه توربین گیربکس.
۴. روغن ریزی پشت پمپ.
۵. خورده شدن دهانه ی پمپ.
۶. روشن شدن همزمان چراغ اسنو برف و تقه زدن.
چرخ دنده خودرو یکی از پر مصرف ترین وسایل انتقال قدرت و حرکت خودرو می باشند.
از نظر انتقال قدرت، مکانیزم چرخ دنده شامل، یک چرخ دنده محرک و یک یا چند چرخ دنده متحرک می باشد.
معمولاً به کوچک ترین چرخ دنده مکانیزم، پینتون و چرخ دنده دیگر چرخ می گویند.
انواع چرخ دنده خودرو
چرخ دنده ها در خودرودارای انواع مختلفی هستند. برخی از انواع پرکاربرد آن عبارتند از:
محاسبه درست نیروها در طراحی های مکانیکی، به شناخت دقیق هر یک از انواع چرخدندهها بستگی دارد.
حتی پس از انتخاب نوع چرخ دنده، عواملی مانند ابعاد (تعداد دندانهها، زاویه مارپیچ و …)
استانداردهای دقت DIN ،AGMA و ISO، نیاز به ماشینکاری دندانهها، گشتاور مجاز
و راندمان نیز باید در نظر گرفته شوند. رایجترین نوع آن چرخ دنده ساده می باشد.
امروزه بیشتر دستگاه های موجود در صنعت دارای چرخ دنده می باشند
و با پیشرفت روز افزون صنعت، چرخ دنده ها نقش انکار ناپذیری دارند.
چرخ دنده ها بر حسب موقعیت مکانی محور ها نسبت به یکدیگر در
شکل های گوناگونی طراحی و ساخته می شوند و حرکت چرخشی
یک محور را به محور دیگر از طریق اتصال دندانه ها در گیربکس انتقال
می دهند.
به طور مثال در سربالایی می بینند خودرو کند حرکت می کند، پس نتیجه می گیرند،
توربین را باید عوض کنند، در حالی که این کار اشتباه است، و باید اول کار حجم روغن
در گیربکس را چک کنند، و بعد خودرو را دیاگ کنند.
یعنی به وسیله دیاگ شیربرقی که مخصوص فشار ورودی روغن است، و مرتبط با توربین است را چک شود.
روغن ریزی پشت پمپ باعث می شود گیربکس بسوزد، چون در بیشتر مواقع دیده
شده که خودرو روغن ریزی پشت پمپ داشته و راننده هم توجه نکرده، و بخاطر سهل انگاری قطعات داخلی مانند صفحه ها، باندها و پیستون های داخل گیربکس، بخاطر
کسری و کمبود روغن می سوزد.
دهانه ی روغن به توربین گیربکس وصل است ( بوش پمپ)، و این امر باعث
لق شدن توربین می شود. لقی در توربین خود ایرادی بزرگ است، که نتیجه ی
آن خرابی کاسه نمد و توربین می سوزد.
در این زمان فقط تعویض شیرهای برقی کافی نیست، بلکه باید قبل از تعویض
شیرهای برقی بزرگ،کلیه ساعتی گیربکس سرویس و شسته شود.
در این مقاله قصد داریم به جزییاتی بپردازیم که شما را بهتر با سیستم
تغییر دنده آشنا کنیم.
مسلماً وقتی تغیر دنده در گیربکس صورت می گیرد، عوامل مختلفی دست
به دست هم می دهند و با کمک هم دنده را عوض کرده، و سرعت را بالاتر
یا پایینتر می برند.
جعبه دنده برای حفظ حرکت نرم و روان تمام چرخ دندهها و محورها نیاز به روانکاری دارد.
این کار با پر کردن محفظه جعبه دنده بطور جزئی، با روغن چرخ دنده غلیظ انجام میشود. زمانی که چرخ دندهها میچرخند، روغن را به اطراف روانه و تمام قسمتها را روانکاری میکنند.
درزبندیهای روغن نیز در جلو و عقب از نشت جریان به بیرون از محفظه جلوگیری میکنند.
دو شاخهها یا ماهکهای تعویض دنده، که به آنها یوغ های لغزان هم میگویند.
این یوغها شبیه جای پارویی در قایق هستند، و در شیاری واقع در غلاف کلاج سوار میشوند.
ماهک های تعویض دنده به یک بادامک و محور متصل شدهاند. این بادامک نیز توسط توپ های فولادی بارگذاری شده، با فنر که از میان شکاف های موجود در بادامک بالا می روند،
به حرکت در می آید و در چرخ دنده انتخاب شده حفظ میشوند، و ماهک های تعویض را در همان چرخ دنده نگه میدارند.
محورهای بادامک و سیستم محورها وارد محفظه شده، و به اهرمهای تعویض بسته میشوند.
سپس ماهکهای تعویض ، هماهنگ کننده را با چرخ دنده ها و محورهایی که روی آن
ســـوار هستند درگیر می کند، و به حرکت در می آورد.
کلیه قطعات گروه صنعتی ترنس پاور با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش تقدیم شما کاربران گرامی می گردد.
شماره های تماس ما جهت مشاوره رایگان :
09129305146
09198003489
آدرس:
تهران، نارمک، خیابان شهید مدنی، 200متر پایین تر از جانبازان (گلبرگ)، نبش کوچه 132، (میرغفوری)
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک