همه خودرو ها یا از گیربکس اتومات استفاده می کنند یا از گیربکس دستی. تفاوت عمده این دو نوع گیربکس در نوع تعویض دنده آنها است. در گیربکس های اتومات عمل تعویض دنده به صورت اتومات انجام میشود. و نیاز به تعویض دنده به صورت دستی نیست.
نحوه کار گیربکس های اتومات به این صورت است که نیرو را از موتور خودرو دریافت کرده. و آن را به صورت افزایش قدرت و سرعت به دیفرانسیل و چرخ ها انتقال میدهند. اغلب گیربکس های اتوماتیک ظاهری شبیه شکل زیر دارند.
گیربکس های اتومات از بخش های زیر تشکیل شده اند:
گیربکس اتوماتیک از حسگرها برای تعیین زمان تغییر دنده ها استفاده می کند و آنها را با فشار روغن داخلی تغییر می دهد. در حالی که اجزای بی شماری در گیربکس های اتومات وجود دارد و عملکرد آن کمی پیچیده تر از گیربکس دستی است، اما مولفه های اصلی آن مبدل گشتاور و چرخ دنده های سیاره ای هستند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نگهداری این گیربکس توصیه می کنیم مقاله نکات مهم در نکات کاربردی برای “نگهداری گیربکس اتوماتیک” را مطالعه کنید.
در مبدل گشتاور دو مبدل فن شکل وجود دارد که پر از مایع انتقال است. یک پروانه ، که به میل لنگ موتور وصل شده است ، و یک توربین ، به شافت ورودی گیرنده متصل است.
با چرخش موتور پروانه ، تیغه های آن سیال را به حرکت در می آورند. که به نوبه خود باعث چرخش توربین می شود. مایع در یک حلقه بسته حرکت می کند.
در بین پروانه و توربین استاتور قرار دارد که به هدایت حرکت سیال کمک می کند. هنگامی که گاز خودرو را به سرعت فشار می دهید، مایع توربین را سریعتر حرکت می دهد. تا انرژی بیشتری را از طریق گیرنده ارسال کند. با کاهش سرعت خودرو حرکت سیال کند می شود. توربین از چرخیدن متوقف می شود و موتور می تواند بدون ایستادن بیکار باشد.
توربین و پروانه سرعت متفاوتی دارند و پروانه همیشه سریعتر می چرخد. بیشتر خودروها از مبدل قفل استفاده می کنند که دارای یک کلاچ مکانیکی است. که به طور موقت دو مؤلفه را با سرعت بالاتر به هم متصل می کند، تا به بهبود مصرف سوخت کمک کند.
پس از انتقال نیرو به شافت ورودی انتقال ، زمان آن رسیده است که چرخ دنده های سیاره ای کارهای خود را انجام دهند. این نام از طرز ترتیب قرارگیری آنها آمده است. دنده مرکزی که به آن دنده خورشید گفته می شود ، در حالی که چرخ دنده های کوچکتر سیاره ای در اطراف آن می چرخند. در حلقه ای به نام حامل سیاره نگه داشته می شوند. یک حلقه دنده بزرگ دندانه دار همه آنها را احاطه کرده و با چرخ دنده های سیاره ای در حامل خود پیچیده شده است.
به جای استفاده از چرخ دنده جداگانه برای هر چرخ دنده ، سرعت های مختلف انتقال از طریق ترکیب دنده ها حاصل می شود. صحبت ما در اینجا بیشتر معطوف چرخ دنده سیاره ای است.این نوع چرخ دنده از سه جزء اصلی تشکیل شده است
۱. چرخدندهی خورشیدی
۲. چرخدندههای سیارهای و صفحهی حامل آنها
۳. چرخدندهی داخلی (رینگی)
از ترکیب این چرخ دنده ها میتوان تمام نسبت های دنده ای مختلف را ایجاد کرد. در دنده های مختلف هر کدام از این چرخ دنده ها میتواند متحرک،محرک یا ثابت باشد.
با ایجاد نسبت های مختلف دنده ، گیربکس نیرو را از موتور می گیرد و آن را در مسیر خود به شافت خروجی که قدرت را به سمت چرخ ها ارسال می کند افزایش یا کاهش می دهد. قدرت ارسال شده توسط گیرنده مستقیم به چرخ ها نمی رود. زیرا قدرت با توجه به سرعت های مختلف باید تغییر کند. وطیفه تقسیم قدرت و ارسال مقدار مناسب به چرخ ها بر عهده دیفرانسیل است.دیفرانسیل در محور جلوی خودرو بسته میشود و از طریق محور انتقال نیرو با گیربکس در اراتباط است.
گیربکس اتومات ترنس پاور
مقاله ای که خواندید از دسته مقالات گروه صنعتی ترنس پاور بود. در صورتی که تمایل دارید تعمیرات گیربکس های اتومات را به صورت تخصصی یاد بگیرید، می توانید مقالات بیشتر را از سایت تعمیرات گیربکس ترنس پاور مطالعه فرمایید.
لطفا جهت برآورد هزینه ، خرید قطعات گیربکس اتوماتیک ، مشاوره با کارشناسان ما از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمایید.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک