آشنایی با فیلتر گیربکس و روغن گیربکس

آشنایی با فیلتر گیربکس و روغن گیربکس

آشنایی با فیلتر گیربکس و روغن گیربکس

فیلتر گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در این بخش با فیلتر گیربکس و کاربرد هان آن در سیستم گیربکس ماشین آشنا می شویم. داخل گیربکس ها از روغن واسکازین استفاده می شود. که به خنک سازی و روان سازی قطعات آن کمک می کند. نکته اینجاست، با اینکه در گیربکس ها از یک روان ساز کمک گرفته می شود، باز گاهی قطعات داخلی آن دچار خوردگی های ناچیزی می شوند.

این اتفاق باعث می شود تا ذرات ریزی از فلزات و گاه غیر فلزات داخل روغن به جریان بیفتند. این ذرات ریز که شاید با چشم هم دیده نشوند. می توانند دردسرهای فراوانی برای ماشین شما و گیربکس آن ایجاد کنند. همین ذرات می توانند باعث شدت گرفتن عمل خوردگی شده و حتی روغن گیربکس را آلوده کنند. به همین خاطر است که در سیستم گیربکس از یک فیلتر گیربکس استفاده می شود.

نقش اصلی این قطعه جداسازی این ذرات ریز از روغن گیربکس است. عملی که اگر به طور صحیح انجام نشود، می تواند صدمات جبران ناپذیری به وجود بیاورد.

 

تعویض فیلتر گیربکس

فیلتر گیربکس لیفان X50
فیلتر گیربکس لیفان X50

حال که با اهمیت فیلتر گیربکس آشنا شدیم، برویم سراغ این موضوع که، اگر این قطعه پس از مدتی از کار افتاد باید چه کار کرد؟

جواب این سؤال بسیار ساده است. لازم است هر چند وقت یک بار فیلتر گیربکس ماشین خود را تعویض کنید. به همین سادگی.

البته تعویض این قطعه تنها برای بعضی از گیربکس ها انجام پذیر است. در بسیاری از گیربکس های جدید که وارد بازار شده اند دیگر خبری از فیلتر گیربکس نیست. و این فیلتر در داخل خود گیربکس نصب شده است.

به همین خاطر صاحب ماشین نمی تواند خودش این قطعه را تعویض کند. در حقیقت ساختمان فیلتر های جدید به گونه ای است که عمر طولانی تری دارند. و خیلی کم دچار آسیب دیدگی و یا خرابی می شوند. ولی اگر در طول سالیان دراز آسیبی به آن ها وارد شود، لازم است کل گیربکس تعویض گردد.

 

تعویض فیلتر روغن گیربکس

فیلتر گیربکس تیگو
فیلتر گیربکس تیگو5

اما در گیربکس هایی که فیلتر دارند باید چه کار کرد؟ برای اینکه مطمئن شوید که گیربکس شما دارای فیلتر است یا نه. می توانید از یک تعمیرکار سؤال کنید. بعضی از خودروهای جدید بسته به مدل و سال ساخت شان دیگر دارای فیلتر گیربکس نیستند.

ولی همچنان در بعضی از آن ها از فیلتر استفاده شده است. برای تعویض این قطعه بهتر است، به یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کنید.

تعویض فیلتر در گیربکس معمولاً همزمان با تعویض روغن گیربکس صورت می گیرد، که این عمل کار ساده ای نبوده و نیاز به تجربه بالایی دارد.

برای اینکه متوجه شوید چه زمانی ماشین شما نیاز به تعویض فیلتر و روغن گیربکس دارد، می توانید از میزان کارکرد ماشین استفاده کنید.

برای مثال گفته می شود که هر بیست هزار کیلومتر یک بار لازم است این عمل انجام شود. ولی این معیار یک معیار دقیق نیست.

از این نظر که خرابی روغن و فیلتر گیربکس رابطه مستقیمی با میزان گرمای تولید شده در گیربکس و میزان استفاده از ماشین دارد. به همین خاطر ممکن است گاهی قبل یا بعد از گذر از این میزان نیاز به تعویض روغن گیربکس داشته باشید.

روغن گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

روغن گیربکس که ممکن است آن را با اسم واسکازین و یا روغن جعبه دنده نیز بشناسید. در حقیقت یک روان کننده است که در سیستم گیربکس ماشین مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختمان داخلی گیربکس ها به این شکل است که، مجموعه ای از چرخ دنده ها کار تعویض دنده و انتقال نیرو از موتور ماشین به چرخ های ماشین را بر عهده دارند.

این چرخ دنده ها در هنگام رانندگی شما پیوسته در حال حرکت هستند، و روی یکدیگر می لغزند.

وقتی از دو یا چند قطعه فلزی در کنار هم استفاده می کنید. ممکن است بر اثر ضربه و تکانه های اتفاقی، این قطعات دچار شکستگی و یا خوردگی شوند. به همین خاطر لازم است از یک روان کننده برای بهبود عملکرد آن ها و افزایش طول عمرشان استفاده کرد.

کار اصلی روغن گیربکس یا همان واسکازین دقیقاً همین موضوع است. واسکازین به قطعات داخلی گیربکس کمک می کند تا راحت تر روی هم بلغزند و جا به جا شوند. البته خاصیت دیگری که روغن گیربکس دارد، خاصیت خنک کنندگی آن است.

وقتی دو قطعه فلزی پیوسته در حال تماس باشند، بر اثر اصطکاک ایجاد شده گرما تولید می شود. این گرما اگر ناچیز باشد هیچ عیب و ایرادی برای قطعات دستگاه ندارد، ولی اگر از یک مقدار مشخصی تجاوز کند می تواند باعث خرابی و شکست قطعات آن شود.

روغن گیربکس به خاطر دارا بودن ظرفیت گرمایی بالا می تواند، این گرمایی که بین قطعات ایجاد می شود را به خود جذب کرده. و موجب خنک سازی قطعات دستگاه شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟