آشنایی با گیربکس دابل کلاچ | طریقه عملکرد آن

آشنایی با گیربکس دابل کلاچ | طریقه عملکرد آن

آشنایی با گیربکس دابل کلاچ | طریقه عملکرد آن

آشنایی با گیربکس دابل کلاچ

در این مقاله با گیربکس دابل کلاچ آشنا می شوید. افراد متخصص فرق بین خودروهای گیربکس دابل کلاچ و معمولی را مى دانند. در یک سیستم معمولی راننده با فشردن پدال کلاچ و استفاده از اهرم دست دنده ،دنده را تعویض مى کند. و در سیستم اتوماتیک با استفاده از چند کلاچ و یک مبدل گشتاور و چرخ دنده هاى سیاره اى همه عملیات تعویض دنده انجام مى شود.

سیستم دیگرى ما بین این دو وجود دارد که، ترکیبى از بهترین ویژگى هاى هر دو سیستم را فراهم مى کند. این سیستم انتقال قدرت گیربکس دابل کلاچ است. که به آن ، سیستم انتقال قدرت شبه اتوماتیک ، سیستم دستى بدون کلاچ یا سیستم انتقال قدرت مکانیکی اتوماتیک شده هم گفته مى شود.

در خودرو هاى مسابقه ای استفاده از سیستم هاى شبه اتوماتیک، مانند گیربکس دستى همیشگی است. اما در خودروهاى معمولى تکنولوژى نسبتا جدیدى است.

در این گفتار ضمن آموختن نحوه عملکرد سیستم انتقال قدرت گیربکس دابل کلاچ، آن را با سیستم هاى دیگر مقایسه خواهیم کرد. همچنین نیاز سیستم انتقال قدرت آینده را بررسى خواهیم کرد. سیستم انتقال دو کلاچه کار دو گیربکس مکانیکی را با هم انجام مى دهد. براى درک بهتر این موضوع بهتر است طریقه عملکرد گیربکس معمولى را مرور کنیم.

طریقه عملکرد گیربکس دستی

وقتى راننده مى خواهد مبادرت به تعویض دنده کند، ابتدا باید پدال کلاچ را بفشارد. در این سیستم کلاچ رابطه بین موتور و گیربکس را قطع مى کند، و از انتقال قدرت به چرخ ها جلوگیرى مى کند. سپس راننده با دست، دنده مورد دلخواه را انتخاب مى کند. در این مرحله حلقه دندانه داری به نام دور دو چرخ دنده را هماهنگ می کند. این اجزا، مکانیزم های هماهنگ -synchronizer- کننده دور نامیده مى شوند.

این مکانیزم دنده ها را قبل از این که با هم درگیر شوند، هم سرعت مى کند. تا از خرد شدن چرخ دنده ها جلوگیرى شود. وقتى که چرخ دنده جدید درگیر شد راننده پدال کلاچ را رها مى کند. با این کار دوباره موتور به گیربکس وصل مى شود، و نیرو مجددا به چرخ ها منتقل مى شود. پس در یک سیستم انتقال قدرت معمولى جریان دائمى قدرت از موتور به چرخ ها وجود ندارد. قطع و وصل شدن جریان قدرت پدیده اى را به نام torque- interrupt یا- shift shock شوک ناشی از تعویض دنده- به وجود مى آورد. اگر راننده کار آزموده نباشد سرنشینان خودرو در ضمن تعویض دنده به جلو و به عقب پرتاب شده، و تکان های شدیدی به آن ها وارد می شود که مطلوب نیست.

طریقه عملکرد گیربکس دابل کلاچ

یک گیربکس دابل کلاچ از دو کلاچ استفاده مى کند. و در عین حال پدال کلاچ ندارد. کنترلرهاى الکترونیکى و هیدرولیکى پیچیده اى کلاچ ها را کنترل مى کنند. در سیستم انتقال قدرت اتوماتیک هم این گونه است. در DCT – سیستم انتقال قدرت دو کلاچه- کلاچ ها مستقل از هم عمل مى کنند. یک کلاچ چرخ دنده هاى فرد را کنترل مى کند، و دیگرى چرخ دنده هاى زوج. با استفاده از این شیوه دنده بدون قطع جریان نیرو از موتور به چرخ ها تعویض مى شود. این سیستم به شکل زیر عمل مى کند:

رانندگان مى توانند حالت اتوماتیک کامل را براى خودروی خود انتخاب کنند. و تمام وظایف تعویض دنده را به کامپیوتر محول کنند. در این حالت رانندگى بسیار شبیه به رانندگى با به DCT خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک است. چون ترتیب یک چرخ دنده را درگیر و دیگرى را از درگیری خارج مى کند. این امر سبب کاهش شوک ناشی از تعویض دنده- shift shock- می شود. مهم تر از همه تعویض دنده تحت نیرو انجام مى گیرد. یعنى یک جریان قدرت ثابت و پایدار بین موتور و چرخها همواره وجود خواهد داشت. مکانیزمی متشکل از دو شفت با جدا کردن چرخ دنده هاى فرد و زوج تمام موارد فوق را ممکن مى سازند. در ادامه در مورد این دو شفت توضیح خواهیم داد.

شیفت های DCT

یک شفت دو قسمتى در مرکز DCT قرار دارد. بر خلاف گیربکس هاى معمولى که همه چرخ دنده ها روى ورودى قرار دارند.   DCT یک شفت چرخ دنده هاى زوج و فرد را به وسیله دو شفت ورودى از هم جدا مى کند. شفت خارجى به صورتى سوراخ شده که محفظه اى را براى شفت داخلى فراهم مى کند، و شفت داخلى در آن قرار مى گیرد. شفت خارجى به چرخ دنده هاى دو و چهار وصل است. و شفت داخلى به چرخ دنده هاى اول، سوم و پنجم متصل است.

که یک کلاچ چرخ دنده هاى دوم و چهارم را کنترل مى کند. و کلاچ دیگر به صورت مستقل چرخ دنده هاى اول، سوم و پنجم را کنترل مى کند. این همان چیزى است که تعویض برق آساى دنده ها را ممکن مى کند. و در عین حال قدرت همواره به صورت ثابت به چرخ ها منتقل مى شود. سیستم انتقال اتوماتیک استاندارد نمى تواند این نیاز را برطرف کند. زیرا در این سیستم براى تمام چرخ دنده ها از یک کلاچ استفاده مى شود.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟