توربین گیربکس اتوماتیک | توربین سازی

توربین گیربکس اتوماتیک | توربین سازی

توربین گیربکس اتوماتیک | توربین سازی

توربین گیربکس اتوماتیک

یکی از بخش های مهم گیربکس اتوماتیک ، توربین گیربکس می باشد. که بخشی اصلی در گیربکس و خودرو شما به حساب می آید. توربین گیربکس در قسمت خروجی گیریکس نصب می شود. و کار آن انتقال قدرت از موتور به گیربکس می باشد.

توربین گیربکس چیست ؟

برای اینکه خیلی روشن تر کار توربین گیربکس را درک کنید. باید گفت توربین در واقع کار اصلیش پمپاژکردن روغن جهت انتقال نیرو از موتور به گیربکس است. و برای اینکه گیربکس شتاب بگیرد، نیازمند این است که توربین گیربکس عملیات شتابدهی را منتقل کند.

نقص در این قطعه باعث ایرادات بسیاری می شود. مانند پایین بودن شتاب خودرو، تغییر و ایجاد مشکل درحرکت خودرو و حتی جلوگیری از حرکت و … خواهد شد.

شما می توانید جهت تعمیر موتور خودرو و تعمیر گیربکس اتوماتیک با مراجعه به گروه صنعتی ترنس پاور و با بهترین کیفیت و بهترین هزینه خودروی خود را تعمیر کنید.

توربین گیربکس اتوماتیک چه وظیفه ای دارد؟

توربین گیربکس یا مبدل گشتاور رابط بین موتور و گیربکس کلاچ است. که این عمل در گیربکس اتوماتیک از طریق ابزاری به نام Tourqe convertor یا توربین گیربکس اتوماتیک انجام می شود.

در گیربکسهای اتوماتیک مبدل گشتاور بخشی از وظایف کلاچ را انجام میدهد. مبدل گشتاور به راننده امکان می دهد که، در حالی که ماشین در حال حرکت و در دنده است، بدون افت ناگهانی دور موتور توقف کند.

توربین گیربکس اتوماتیک

نحوه کار توربین گیربکس همانند دو پنکه است. که روبروی هم قرا گرفته اند و یکی از آن ها روشن است. و در حال دمیدن هوا در پنکه ی دیگر است. اگر یکی از پره های پنکه ی دوم را با دست بگیرید، متوقف می شود. و پس از رها کردن سرعت می گیرد تا تقریبا معادل سرعت پنکه ی دوم شود. در تمام این مدل پنکه اول در حال حرکت بوده!

تفاوت بین مبدل گشتاور و مثال پنکه این است. که مبدل گشتاور برای دقت بیشتر، از جریان روغن به جای جریان هوا استفاده می کند. مبدل گشتاور قطعه ای شبیه است به قطر 25 تا 37 سانت که بین موتور و سیستم انتقال نیرو قرار می گیرد. و شامل ۳ بخش داخلی است که با هم کار می کنند. تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت برسانند.

3 بخش مبدل گشتاورد :

مبدل گشتاورد

این سه قسمت عبارتند از پمپ روغن (Oil pump)، توربین (turbine) و هسته (stator) . پمپ روغن از یک طرف به محفظه ی مبدل و از طرف دیگر به میل لنگ وصل شده است. و با دوری برابر با دور موتور در گردش است. توربین درون محفظه ی مبدل قرار دارد. و مستقیما به ورودی سیستم انتقال نیرو متصل است. که قدرت لازم برای حرکت وسیله ی نقلیه را فراهم می کند.

هسته یا استاتور به یک یکسو کننده وصل است، بنابراین می تواند آزادانه در یک جهت حرکت کند؛ ولی نمی تواند به جهت عکس گردش کند. هر سه قطعه دارای پره ها و سوراخهایی هستند تا جریان روغن درون مبدل به درستی به گردش درآید. زمانی که موتور در گردش است، جریان روغن با فشار وارد محفظه ی مبدل که در حال گردش با سرعت موتور است، می شود. و تحت نیروی گریز از مرکز به دیواره های محفظه فشرده می شود.

سپس به توربین برخورد می کند و باعث گردش آن می شود. روغن به حرکت چرخشی خود ادامه می دهد. تا در مرکز توربین به هسته برسد و وارد آن می شود. در صورتی که دور توربین به خیلی آرام تر از دور پمپ باشد. روغن با پره های جلوی هسته برخورد میکند. و آن را به سمت کلاج تک سو فشار میدهد. و با در گیر شدن کلاچ مانع از حرکت هسته می شود. (مانند عمل کلاچ گرفتن در ماشین دستی)

توربین گیربکس اتوماتیک

استاتور ثابت جریان روغن را توسط پره هایی با زاویه ای به پمپ برمی گرداند که باعث افزایش گشتاور می شود. زمانی که سرعت گردش توربین با پمپ برابر شود، فشار روغن ضمن برخورد با پره های استاتور موجب گردش آن در جهت موافق پمپ و توربین می شود. با افزایش سرعت اتومبیل هر سه عنصر با سرعتی برابر به گردش در می آیند.

از حدود 40 سال پیش به منظور کاهش مصرف سوخت یک کلاچ قفل کننده (luck up clutch) به سیستم مبدل های گشتاور اضافه شد. که در سرعت های بالاتر از MPH45-50 توربین و پمپ را به هم قفل می کند. این کلاچ توسط کامپیوتر کنترل می شود. و اصولا در دنده های ۳ به بالا فعال می گردد.

موارد ایراد توربین گیربکس :

  • اولین نشانه و ایراد برای فهمیدن اینکه توربین خراب شده این است که توربین در حین حرکت بصورت دو به سه تقه می زند. پس در این حالت متوجه می شویم ایراد از توربین است.
  • مورد دوم این است که وقتی توربین خراب می شود معمولا در اکثر مواقع خودرو با ضعف و کندی حرکت می کند. یعنی حرکت اولیه و استارت حرکت خیلی کند است.
  • نکته ای که در اینجا باید شرح داد این است که در پاره ای از مواقع توربین را به اشتباه تعویض می کنند. مثلا در سربالایی می بینند خودرو کند حرکت می کند.

پس نتیجه می گیرند توربین را باید عوض کنند. در حالی که این کار اشتباه است و باید اول کار حجم روغن در گیربکس را چک کنند. و بعد خودرو را دیاگ کنند. یعنی به وسیله دیاگ شیربرقی که مخصوص فشار ورودی روغن است. و مرتبط با توربین است را چک شود.

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

  • چهارمین مورد این است که ممکن است روغن ریزی پشت پمپ داشته باشید. روغن ریزی پشت پمپ باعث می شود گیربکس بسوزد. چون در بیشتر مواقع دیده شده که خودرو روغن ریزی پشت پمپ داشته و راننده هم توجه نکرده. و بخاطر سهل انگاری قطعات داخلی مانند صفحه ها، باندها و پیستون های داخل گیربکس بخاطر کسری و کمبود روغن می سوزد.
  • مورد دیگر اینکه دهانه ی پمپ روغن خورده شود. این دهانه ی روغن به توربین وصل است ( بوش پمپ) و این امر باعث لق شدن توربین می شود. لقی در توربین خود ایرادی بزرگ است. که نتیجه ی آن  این می شود که کاسه نمد خراب شده و توربین می سوزد.
  • مورد آخر اینکه گاهی اوقات در حین حرکت اولیه ی گیربکس، چراغ اسنوبرف همزمان به صورت اتوماتیک روشن می شود. و باعث تقه زدن می شود. در این زمان فقط تعویض شیرهای برقی کافی نیست. بلکه باید قبل از تعویض شیرهای برقی بزرگ کلیه ساعتی گیربکس سرویس و شسته شود.

“خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ترنس پاور”

توربین سازی

در این مجموعه تعمیر انواع توربین های گیربکس اتوماتیک به صورت پیشرفته و با دستگاه های مدرن پذیرفته می شود.

همان طور که می دانید در گیربکس های دستی، کلاچ عامل اصلی و مسئول حرکت و توقف است. در واقع پیشرانه باید بدون وابستگی به گیربکس به عملکرد خود ادامه دهد. و در مواقعی که نیاز است بین آنها ارتباط برقرار کند.

اینستاگرام گروه تولیدی ترنس پاور

اما در گیربکس های اتوماتیک، مبدل گشتاور جایگزین کلاچ است. مبدل گشتاور را می‌توان یک کوپلینگ هیدرولیک (مدل‌های هیدرواستاتیک و مکانیکی هم وجود دارد) تعریف کرد. که مرز بین پیشرانه و گیربکس را مشخص می‌کند. زمانی که پیشرانه با سرعت و دور موتور کم فعالیت می‌کند، مانند هنگام توقف کامل در ترافیک یا چراغ قرمز، گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم است. و بنابراین برای متوقف نگه داشتن خودرو با کمی فشار بر پدال ترمز، این کار انجام می‌شود.

به محض اینکه پدال گاز فشرده می‌شود، با بالا رفتن دور موتور گشتاور بیشتری به مبدل گشتاور وارد شده تا انتقال قدرت به محورها و چرخ‌ها افزایش پیدا کند.

نکات ایمنی در مورد گیربکس:

بهتر است بدانیم که در ترافیک های طولانی و چراغ قرمزها خودروی خود را از حالت درایو خارج کرده و در حالت پارک قرار دهیم. دلیل اصلی این کار جلوگیری از داغ شدن روغن گیربکس می باشد. و در صورت عدم رعایت این موضوع احتمال بروز خسارت به گیربکس ماشین وجود دارد.

با مراجعه به سایت گروه صنعتی ترنس پاور از مجرب ترین افراد این مجموعه مشاوره رایگان بگیرید.

جهت ارتباط با گروه صنعتی ترنس پاور با شماره های 09129305146 ، 09198003489 و 02177810963 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره توربین گیربکس

توربین گیربکس چه کاری را انجام میدهد ؟

کار اصلی توربین گیربکس اتوماتیک پمپاژ روغن انتقال نیرو از موتور به گیربکس است. بعلاوه شتاب دهی به گیربکس.

مبدل گشتاور چیست ؟

توربین گیربکس اتوماتیک را بام نام دیگر مبدل گشتاور هم میشناسیم. نام انگلیسی آن نیز Torque Converter می باشد.

خرابی توربین گیربکس اتوماتیک چه مشکلی پیش می آورد؟

خرابی مبدل گشتاور باعث اشکالاتی مثل پایین بودن شتاب خودرو، عدم حرکت خودرو و … خواهد شد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟