یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل دنده اتوماتیک

یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل دنده اتوماتیک

یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل دنده اتوماتیک

یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل‌ های دنده اتوماتیک :

برای یدک کشیدن اتومبیل دنده اتوماتیک بارهای سنگین ، اگر از دنده های کمکی استفاده

نکنید، احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند.

لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود، تاثیرات

مخربی روی گیربکس خواهد داشت.

به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد، که

مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند.

حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید ، بیش از اندازه و تحمل خودروی

شما نباشد، گیربکس خودروی دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است، و در چنین

شرایطی آسیب جدیی می بیند، طول عمر گیربکس خودروی شما بستگی به نوع

رانندگی و مراقبت شما دارد.

بالا رفتن از سربالایی تند:

گیربکس دنده اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با

مسیرهای کوهستانی سخت، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین

قرا می گیرد.

پس زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید، حتما از دنده کمک

گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

پایین آمدن از یک سراشیبی :

یکی از شیوه هایی که برخی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی به جای دنده اتوماتیک در، پایین آمدن از سراشیبی های تند است.

انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی ترشدن عمر لنت ها می شود.

ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند، منجر به گرم شدن بیش از حد آنها، و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود.

البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه،

در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.

به هیچ عنوان در سراشیبی ها اجازه ندهید ماشین دور بگیرد، چراکه کنترل ماشین در

این حالت بسیار سخت و دشوار است، حتما سعی کنی در سراشیبی ها دنده را در

وضعیت دستی بحای دنده اتوماتیک قرار داده و دنده ماشین را روی ۲ قرار دهید، و با

سرعت تعیین شده مسیر را طی نمایید.

مقدمات برای دنده عقب : اول از همه ماشین باید کاملا ایستاده باشد، سپس دنده را

روی R قرار داده، و آرام آرام پای خود را از روی ترمز برداشته، و روی گاز گذاشته و فشار دهید.

برای استفاده از N روی دنده : زمانی میتوانید از این دنده استفاده کنید که، ماشین در

حال حرکت نمیباشد، و برای مدت کوتاهی پارک کردید. در حالت رانندگی به هیچ وجه

روی این حالت دنده را قرار ندهید .

راهنمایی استفاده از دنده های سنگین :

زمانیکه نیاز به قدرت بیشتری در ماشین خود دارید میتوانید، از این دنده ها استفاده نمایید.

این دنده ها معکوس عمل کرده یعنی، با افزایش شماره قدرت ماشین را کم میکند. برای

عوض کردن دنده بین دنده های سنگین و D نیازی به ایستادن نمی باشد .

نکاتی خیلی خیلی مهم :

برای سهولت و افزایش امنیت در رانندگی از پای راست خود برای ترمز گرفتن و گاز دادن

استفاده نمایید. همیشه بعد از ایست اتومبیل آن را در دنده P قرار دهید، در غیر اینصورت

باعث آسیب جدی به گیربکس خواهید شد.

عزیزانی که خودروی دنده دستی دارند، و به تازگی ماشین دنده اتوماتیک خریداری نمودند،

به این نکته توجه کنن که در ماشین دنده دستی، سه تا پدال قرار دارد. ولی در ماشین دنده

اتوماتیک دو تا، حتما حتما قبلا از رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک چند بار تمرین کنید، که

ناخودآگاه پدال ترمز ماشین دنده اتوماتیک را با کلاج اشتباه نگیرید.

پنج مورد ممنوعه در خودرو‌های اتوماتیک را بیشتر بشناسیم!

به همان میزان که گیربکس‌های دنده اتوماتیک راحتی و آسایش خوبی برای راننده‌ها

فراهم می‌کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند. و در قبال تعمیرات،

هزینه‌های سنگین تری نسبت به گیربکس‌های دستی می‌تراشند.

سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار

گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی

به حساب میامد.

اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد، و هم

اکنون خرید خودروی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.

اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها

فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند، و در قبال تعمیرات،

هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند.

در این اینجا به ۵ عملی اشاره کردیم که، باید از انجام آنها اجتناب کرد. تا عمر گیربکس

اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.

مورد ۱: خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های

گیربکس خواهد شد.

برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ ، با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های

اتوماتیک به شمار می رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است.

قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو با در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه، برای جعبه

دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

مورد ۲: استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutal ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با حداکثر

گشتاور و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن

دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ، میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ

کردن با خودرو های گیربکس  دنده اتوماتیک را مشابه خودرو های دند دستی می دانند.

دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند، و دنده را در حالت ِ

Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های

اتوماتیک وارد خواهد کرد، و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود

دارد.

به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در

رانندگی، و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند. و مناسب برای شتاب گیری های

ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند.

در خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند، از آپشنی به نام

لانچ کنترل بهره می برند. که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتاب گیری

های ناگهانی به راننده خواهند داد.

مورد ۳: تعویض حالت دنده در حین حرکت

در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی، حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند

دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل

توقف کنید، و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید.

تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند.

نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیش فرض گیربکس، مانند حالت اسپورت برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مورد ۴: خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس

را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در

دنده ۱ می ماند. و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل

توربین است که، به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است.

در صورتی که خلاص کردن گیربکس، و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها،

سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که، استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

مورد ۵: توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده،

ترمز دستی را بکشید، و پایتان را از روی ترمز بردارید. تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب

بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی

گیربکس خواهد افتاد که، برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟