برای اینکه بخواهیم بهترین نوع گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنیم. باید چندین فاکتور را در نظر بگیریم.
انتخاب مدل انواع گیربکس اتوماتیک متناسب با نوع ماشین و قطعات آن شکل میگیرد. بنابراین برای گزینش یک گیربکس اتوماتیک مناسب باید تناسب آن را با دیگر اجزا و قطعات ماشین در نظر گرفت.
بنابراین اساسا انتخاب بهترین نوع گیربکس اتوماتیک بدون در نظر گرفتن موارد بیان شده کار اشتباهی است. و در این زمینه تنها یک تعمیرکار خوب و با تجربه میتواند به افراد کمک کند.
قسمتهای اصلی گیربکسهای اتوماتیک به شرح ذیل میباشد:
هر کدام از این قطعات اصلی تشکیل دهنده ساختار انواع گیربکس اتوماتیک خود دارای اجزای مختلفی است. که برای هدایت فرمان های صادر شده در هنگام حرکت خودرو هستند.
همینطور که گفتیم اینکه بخواهیم در بین گیربکس های تولید شده چند گیربکس را برتری بدهیم در حالت کلی کمکی به ما نمی کند. ولی در ادامه اول به معرفی گیربکس های برتر شرکت های جهان می پردازیم. و پس از آن به معرفی چند گیربکس مختلف برای استفاده در خودروهای داخلی رسیده ایم. امیدواریم پس از مطالعه مقاله فوق بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.
سری ترونیک در بین گیربکس های اتوماتیک بسیار شناخته شده است. در این بین اس ترونیک از گیربکس های تولیدی شرکت آئودی بوده. و اغلب روی محصولات تولیدی همین شرکت قرار می گیرد. گیربکس اس ترونیک، یک گیربکس ترکیبی و دو کلاچه است. که قابلیت تعویض دستی دنده را نیز به راننده خودرو می دهد. نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک S TRONIC به این شکل است که، از دو کلاچ برای تعویض سریع دنده استفاده می کند. به این شکل که وقتی کلاج اول با دنده یک درگیر است، کلاج دوم آماده درگیر شدن با دنده دوم می شود. و با آن ارتباط برقرار می کند. و وقتی ماشین به دنده دو می رود، کلاجی که با دنده اول درگیر بوده آماده ارتباط با دنده سوم می گردد. به این شکل یک کلاج مخصوص دنده های فرد و کلاج دوم مخصوص دنده های زوج خواهد بود. این نحوه عملکرد به سیستم گیربکس این اجازه را می دهد که، در کمتر از چهار دهم ثانیه تعویض دنده را انجام دهد.
استپ ترونیک یکی از گیربکس های اتوماتیک تولید شده در شرکت امویام به حساب آمده. و به وسیله این شرکت تولید می شود. استپ ترونیک یک گیربکس شش سرعته خاص است که، به شکل الکترونیکی راه اندازی شده. و روی خودروهای مختلفی از جمله مدل های M5، M3، M6 تست و استفاده شده است. در استپ ترونیک تعویض دنده هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک قابل انجام است. اگر راننده بخواهد از دنده خود به صورت دستی استفاده کند. تنها لازم است دسته دنده را به سمت چپ ببرد. و اگر خواستار استفاده از حالت اتوماتیک بود. اهرم دسته دنده را به سمت راست هدایت نماید. سیستم کنترلی در این گیربکس به صورت تمام الکترونیک و با چندین سنسور داخلی انجام می گیرد.
وقتی صحبت از جعبه دنده های اتوماتیک می شود. یکی از کمپانی های معروفی که می تواند همیشه حرف اول را بزند کمپانی پورشه است. تیپ ترونیک از گیربکس های اتوماتیک تولید شده در این شرکت بوده. که در حال حاضر آن را توسعه داده است. از جمله شرکت هایی که در حال حاضر از گیربکس تیپ ترونیک در محصولات خود بهره می برند. می توان به فولکس واگن، آئودی، اشکودا، سئات و همچنین بوگاتی و لامبورگینی اشاره کرد. گیربکس تیپ ترونیک دارای پنج تا شش دنده می باشد. که اساس کار آنها به صورت الکترونیکی تنظیم شده است. البته امکان استفاده از حالت دستی نیز وجود دارد. که به این منظور معمولاً از یک اهرم تعویض کننده دنده در پشت فرمان خودرو استفاده می شود. ضمن اینکه در گیربکس تیپ ترونیک حتی در حالت دستی نیز گاه سیستم کامپیوتری به کمک راننده آمده. و در زمان های لازم دنده را سبک می کند. از گیربکس تیپ ترونیک در دیگر خودروها با نام تجاری ترونیک 2 استفاده می شود.
یکی دیگر از گیربکس های اتوماتیک ساخت شرکت آلمانی پورشه، جعبه دنده PDK است. این گیربکس با هفت دنده دارای سرعت و شتابی باورنکردنی است و معمولاً در خودروهای لوکس و رده بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در گیربکس PDK از دو کلاج زوج و فرد استفاده شده. که به سیستم انتقال نیرو این توانایی را می دهد که در کمترین زمان ممکن تعویض دنده را انجام داده. و سرعت را بالا و بالاتر ببرد. از این نوع جعبه دنده بیشتر در خودروهای ساخت همین کمپانی استفاده شده است. به خصوص در این مورد می توان از خودروی کیمن نام برد. که از بهترین اتومبیل های تولیدی شرکت پورشه محسوب می شود.
درباره برخی از مدل های مطرح جهان صحبت کردیم. ولی در بین گیربکس های اتوماتیک کدام یک مناسب خودروهای ساخت شرکت های داخلی است؟ حال می خواهیم درباره این موضوع بیشتر گفت و گو کنیم. در خودروهایی که تولید داخل هستند. و دارای گیربکس های اتوماتیک می باشند. معمولاً از گیربکس AL4 استفاده شده است. گیربکس AL4 یک گیربکس مناسب برای خودروهای ساخت داخل به حساب می آید. گیربکسی با چهار دنده جلو و یک دنده برای رفتن به عقب که قابلیت تعویض دستی نیز دارد. محدودیت سرعت در گیربکس AL4 تا دویست و بیست کیلومتر بر ساعت است.
ZF گیربکس دیگری است که در خودروهای داخلی قابل استفاده است. اگر می خواهید گیربکس دستی خودروی خود را تغییر دهید می توانید از ZF نیز استفاده کنید. گیربکس زد اف، یک گیربکس ساخت آلمان است. که روی بسیاری از خودروهای شرکت پژو نیز مورد استفاده قرار می گرفته. سازگاری مناسب این گیربکس با خودروهای داخلی که اغلب نشات گرفته از همان کمپانی پژو هستند. باعث شده تا زد اف از مقبولیت بالایی در داخل برخوردار باشد. البته برای انتخاب بهتر است با یک تعمیرکار با تجربه نیز مشورت داشته باشید. در این زمینه ها تعمیرکاران با تجربه گروه صنعتی ترنس پاور می توانند بیشترین کمک را به شما کنند.
در هنگام معرفی انواع گیربکس اتوماتیک، در نوع DCT به یک سیستم نیمه اتوماتیک و یا دو کلاچه در ساختار این نوع گیربکس آشنا شدیم. در واقع گیربکس نیمه اتوماتیک در تعداد محدودی از خودروها به کار رفته. و تقریبا خودروهایی با این سبک دنده و کلاچ دیگر نادر است. همانطور که از نام این نوع گیربکس پیداست، به هیچ وجه اتوماتیک نبوده و بیشتر شبیه به گیربکس دستی بدون پدال کلاچ است.
تنها تفاوت بین گیربکس دستی و نیمه اتوماتیک این است که، نسخه نیمه اتوماتیک به جای کابل ها و لوله ها برای جابجایی چرخ دنده ها از محرکها و رایانهها استفاده کرده. و در واقع نسبت به انواع گیربکس دستی هوشمندتر است.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک