یکی از بخش های مهم گیربکس اتوماتیک ، توربین گیربکس می باشد. که بخشی اصلی در گیربکس و خودرو شما به حساب می آید. توربین گیربکس در قسمت خروجی گیریکس نصب می شود. و کار آن انتقال قدرت از موتور به گیربکس می باشد.
برای اینکه خیلی روشن تر کار توربین گیربکس را درک کنید. باید گفت توربین در واقع کار اصلیش پمپاژکردن روغن جهت انتقال نیرو از موتور به گیربکس است. و برای اینکه گیربکس شتاب بگیرد، نیازمند این است که توربین گیربکس عملیات شتابدهی را منتقل کند.
نقص در این قطعه باعث ایرادات بسیاری می شود. مانند پایین بودن شتاب خودرو، تغییر و ایجاد مشکل درحرکت خودرو و حتی جلوگیری از حرکت و … خواهد شد.
شما می توانید جهت تعمیر موتور خودرو و تعمیر گیربکس اتوماتیک با مراجعه به گروه صنعتی ترنس پاور و با بهترین کیفیت و بهترین هزینه خودروی خود را تعمیر کنید.
توربین گیربکس یا مبدل گشتاور رابط بین موتور و گیربکس کلاچ است. که این عمل در گیربکس اتوماتیک از طریق ابزاری به نام Tourqe convertor یا توربین گیربکس اتوماتیک انجام می شود.
در گیربکسهای اتوماتیک مبدل گشتاور بخشی از وظایف کلاچ را انجام میدهد. مبدل گشتاور به راننده امکان می دهد که، در حالی که ماشین در حال حرکت و در دنده است، بدون افت ناگهانی دور موتور توقف کند.
نحوه کار توربین گیربکس همانند دو پنکه است. که روبروی هم قرا گرفته اند و یکی از آن ها روشن است. و در حال دمیدن هوا در پنکه ی دیگر است. اگر یکی از پره های پنکه ی دوم را با دست بگیرید، متوقف می شود. و پس از رها کردن سرعت می گیرد تا تقریبا معادل سرعت پنکه ی دوم شود. در تمام این مدل پنکه اول در حال حرکت بوده!
تفاوت بین مبدل گشتاور و مثال پنکه این است. که مبدل گشتاور برای دقت بیشتر، از جریان روغن به جای جریان هوا استفاده می کند. مبدل گشتاور قطعه ای شبیه است به قطر 25 تا 37 سانت که بین موتور و سیستم انتقال نیرو قرار می گیرد. و شامل ۳ بخش داخلی است که با هم کار می کنند. تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت برسانند.
این سه قسمت عبارتند از پمپ روغن (Oil pump)، توربین (turbine) و هسته (stator) . پمپ روغن از یک طرف به محفظه ی مبدل و از طرف دیگر به میل لنگ وصل شده است. و با دوری برابر با دور موتور در گردش است. توربین درون محفظه ی مبدل قرار دارد. و مستقیما به ورودی سیستم انتقال نیرو متصل است. که قدرت لازم برای حرکت وسیله ی نقلیه را فراهم می کند.
هسته یا استاتور به یک یکسو کننده وصل است، بنابراین می تواند آزادانه در یک جهت حرکت کند؛ ولی نمی تواند به جهت عکس گردش کند. هر سه قطعه دارای پره ها و سوراخهایی هستند تا جریان روغن درون مبدل به درستی به گردش درآید. زمانی که موتور در گردش است، جریان روغن با فشار وارد محفظه ی مبدل که در حال گردش با سرعت موتور است، می شود. و تحت نیروی گریز از مرکز به دیواره های محفظه فشرده می شود.
سپس به توربین برخورد می کند و باعث گردش آن می شود. روغن به حرکت چرخشی خود ادامه می دهد. تا در مرکز توربین به هسته برسد و وارد آن می شود. در صورتی که دور توربین به خیلی آرام تر از دور پمپ باشد. روغن با پره های جلوی هسته برخورد میکند. و آن را به سمت کلاج تک سو فشار میدهد. و با در گیر شدن کلاچ مانع از حرکت هسته می شود. (مانند عمل کلاچ گرفتن در ماشین دستی)
استاتور ثابت جریان روغن را توسط پره هایی با زاویه ای به پمپ برمی گرداند که باعث افزایش گشتاور می شود. زمانی که سرعت گردش توربین با پمپ برابر شود، فشار روغن ضمن برخورد با پره های استاتور موجب گردش آن در جهت موافق پمپ و توربین می شود. با افزایش سرعت اتومبیل هر سه عنصر با سرعتی برابر به گردش در می آیند.
از حدود 40 سال پیش به منظور کاهش مصرف سوخت یک کلاچ قفل کننده (luck up clutch) به سیستم مبدل های گشتاور اضافه شد. که در سرعت های بالاتر از MPH45-50 توربین و پمپ را به هم قفل می کند. این کلاچ توسط کامپیوتر کنترل می شود. و اصولا در دنده های ۳ به بالا فعال می گردد.
پس نتیجه می گیرند توربین را باید عوض کنند. در حالی که این کار اشتباه است و باید اول کار حجم روغن در گیربکس را چک کنند. و بعد خودرو را دیاگ کنند. یعنی به وسیله دیاگ شیربرقی که مخصوص فشار ورودی روغن است. و مرتبط با توربین است را چک شود.
“خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ترنس پاور”
در این مجموعه تعمیر انواع توربین های گیربکس اتوماتیک به صورت پیشرفته و با دستگاه های مدرن پذیرفته می شود.
همان طور که می دانید در گیربکس های دستی، کلاچ عامل اصلی و مسئول حرکت و توقف است. در واقع پیشرانه باید بدون وابستگی به گیربکس به عملکرد خود ادامه دهد. و در مواقعی که نیاز است بین آنها ارتباط برقرار کند.
اما در گیربکس های اتوماتیک، مبدل گشتاور جایگزین کلاچ است. مبدل گشتاور را میتوان یک کوپلینگ هیدرولیک (مدلهای هیدرواستاتیک و مکانیکی هم وجود دارد) تعریف کرد. که مرز بین پیشرانه و گیربکس را مشخص میکند. زمانی که پیشرانه با سرعت و دور موتور کم فعالیت میکند، مانند هنگام توقف کامل در ترافیک یا چراغ قرمز، گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم است. و بنابراین برای متوقف نگه داشتن خودرو با کمی فشار بر پدال ترمز، این کار انجام میشود.
به محض اینکه پدال گاز فشرده میشود، با بالا رفتن دور موتور گشتاور بیشتری به مبدل گشتاور وارد شده تا انتقال قدرت به محورها و چرخها افزایش پیدا کند.
نکات ایمنی در مورد گیربکس:
بهتر است بدانیم که در ترافیک های طولانی و چراغ قرمزها خودروی خود را از حالت درایو خارج کرده و در حالت پارک قرار دهیم. دلیل اصلی این کار جلوگیری از داغ شدن روغن گیربکس می باشد. و در صورت عدم رعایت این موضوع احتمال بروز خسارت به گیربکس ماشین وجود دارد.
با مراجعه به سایت گروه صنعتی ترنس پاور از مجرب ترین افراد این مجموعه مشاوره رایگان بگیرید.
جهت ارتباط با گروه صنعتی ترنس پاور با شماره های 09129305146 ، 09198003489 و 02177810963 تماس حاصل فرمایید.
کار اصلی توربین گیربکس اتوماتیک پمپاژ روغن انتقال نیرو از موتور به گیربکس است. بعلاوه شتاب دهی به گیربکس.
توربین گیربکس اتوماتیک را بام نام دیگر مبدل گشتاور هم میشناسیم. نام انگلیسی آن نیز Torque Converter می باشد.
خرابی مبدل گشتاور باعث اشکالاتی مثل پایین بودن شتاب خودرو، عدم حرکت خودرو و … خواهد شد.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک