با توجه به هزینههای زیاد تعمیرات گیربکس اتوماتیک، نسبت به نوع معمولی آن
بهتر است که، سرویسهای دورهای این خودروها را بهموقع انجام دهید.
هر چند ماه یکبار خودرو را نزد کارشناس برده و چکاپ کنید، حتی اگر هیچ مشکلی
نداشته باشد.
روغن گیربکس و فیلتر آن باید در زمانهای معین تعویض شوند. در سرویس آن تنها تعویض روغن کافی نیست، و باید کارتل آن نیز باز شده، و فیلتر آن تعویض و یا شستشو شود.
رسیدگی به فیلتر بسیار مهم است. چون فیلتر گرفته، باعث عبور کمتر جریان روغن،
ایجاد آسیب شدید و نیز سوخته شدن گیربکس میشود. بعضی از مدلهای بالا گیربکسهای امروزی مثل پژو ۲۰۶ ، هیوندا ، کیا ، فیلتر در داخل آن نصبشده،
و یا به عبارتی گیربکسهای یکبارمصرف هستند، چون با کثیف شدن و گرفته شدن
فیلتر عمر آن نیز به پایان میرسد.
بنابراین دقت در تعویض بهموقع روغن در این گیربکسها، عملاً میتواند افزایش عمر
آن را در برداشته باشد.
در کتابچه راهنما اتومبیل زمان تعویض روغن گیربکس مشخصشده، و بسته به تولید
کننده آن، این زمان از ۲۰۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر است.
اما این را در نظر داشته باشید که، عامل خرابی گیربکس اتوماتیک، گرمای بیشازحد
است. و عامل اصلی گرما، ترافیک سنگین خصوصاً در شهرهای بزرگ و شرایط آب و
هوایی کشورمان است.
به همین دلیل ما توصیه میکنیم که، هر ۴۰۰۰۰ کیلومتر روغن آن را تعویض کنید. چرا که توصیه تولیدکنندگان اتومبیلها را بیشتر با ذهنیت ترافیک و شرایط آب و هوایی کشورهای آمریکایی و اروپایی منطبق میدانیم.
این را باید اضافه کنیم که، با اینکه سرویس کردن گیربکس ظاهراً کار سادهای به نظر میرسد، اما حتماً باید توسط متخصص آن انجام شود. زیرا در صورت استفاده از
روغن تقلبی یا فاسد، انتخاب نوع اشتباه روغن، درست نبودن سطح روغن خصوصاً کم
بودن روغن، و یا استفاده از واشرهای بیکیفیت (که باعث روغنریزی و کم شدن روغن میشوند)، عواقب پرهزینهای منظرتان خواهد بود.
– اتومبیل باید گرم باشد. برای این کار، موتور را روشن کنید و بگذارید که ۱۰ الی ۱۵
دقیقه کار کند.
– درحالیکه دنده در حالت P است، گیج را بکشید، بعد از پاک کردن آن مجدداً تا آخر
داخل کرده، و دوباره بیرون بکشید. اثر روغن باید تا خط دوم بالایی گیج باشد.
– در مرحله بعد قسمت روغنی گیج را به انگشتتان بکشید. رنگ روغن باید شفاف و
آلبالویی رنگ باشد، و در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.
روشن شدن چراغ S یا Sport و چراغ Snow (*) با صدای بوق اخطار، به معنی وجود
اشکال در گیربکس است. این چراغ در واقع چراغ چک کردن وضعیت این قطعه است.
در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت پیش آمدن این مشکل است:
۱- ضعیف یا خراب شدن شیر برقی؛ که در این حالت گیربکس به دنده ۳ رفته و از آن
خارج نمیشود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو.
۲- رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود. (گیربکس اتوماتیک
مجهز به شمارندهای است که بسته به فشار وارد شده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین میکند) ؛ در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با
خاموش و روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمیشوند.
۳- کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیینشده، یکی دیگر از عللی است که باعث روشن شدن چراغ S و * میشود.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک