برای یدک کشیدن اتومبیل دنده اتوماتیک بارهای سنگین ، اگر از دنده های کمکی استفاده
نکنید، احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند.
لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود، تاثیرات
مخربی روی گیربکس خواهد داشت.
به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد، که
مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند.
حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید ، بیش از اندازه و تحمل خودروی
شما نباشد، گیربکس خودروی دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است، و در چنین
شرایطی آسیب جدیی می بیند، طول عمر گیربکس خودروی شما بستگی به نوع
رانندگی و مراقبت شما دارد.
گیربکس دنده اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با
مسیرهای کوهستانی سخت، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین
قرا می گیرد.
پس زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید، حتما از دنده کمک
گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)
یکی از شیوه هایی که برخی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی به جای دنده اتوماتیک در، پایین آمدن از سراشیبی های تند است.
انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی ترشدن عمر لنت ها می شود.
ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند، منجر به گرم شدن بیش از حد آنها، و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود.
البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه،
در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.
به هیچ عنوان در سراشیبی ها اجازه ندهید ماشین دور بگیرد، چراکه کنترل ماشین در
این حالت بسیار سخت و دشوار است، حتما سعی کنی در سراشیبی ها دنده را در
وضعیت دستی بحای دنده اتوماتیک قرار داده و دنده ماشین را روی ۲ قرار دهید، و با
سرعت تعیین شده مسیر را طی نمایید.
مقدمات برای دنده عقب : اول از همه ماشین باید کاملا ایستاده باشد، سپس دنده را
روی R قرار داده، و آرام آرام پای خود را از روی ترمز برداشته، و روی گاز گذاشته و فشار دهید.
برای استفاده از N روی دنده : زمانی میتوانید از این دنده استفاده کنید که، ماشین در
حال حرکت نمیباشد، و برای مدت کوتاهی پارک کردید. در حالت رانندگی به هیچ وجه
روی این حالت دنده را قرار ندهید .
زمانیکه نیاز به قدرت بیشتری در ماشین خود دارید میتوانید، از این دنده ها استفاده نمایید.
این دنده ها معکوس عمل کرده یعنی، با افزایش شماره قدرت ماشین را کم میکند. برای
عوض کردن دنده بین دنده های سنگین و D نیازی به ایستادن نمی باشد .
برای سهولت و افزایش امنیت در رانندگی از پای راست خود برای ترمز گرفتن و گاز دادن
استفاده نمایید. همیشه بعد از ایست اتومبیل آن را در دنده P قرار دهید، در غیر اینصورت
باعث آسیب جدی به گیربکس خواهید شد.
عزیزانی که خودروی دنده دستی دارند، و به تازگی ماشین دنده اتوماتیک خریداری نمودند،
به این نکته توجه کنن که در ماشین دنده دستی، سه تا پدال قرار دارد. ولی در ماشین دنده
اتوماتیک دو تا، حتما حتما قبلا از رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک چند بار تمرین کنید، که
ناخودآگاه پدال ترمز ماشین دنده اتوماتیک را با کلاج اشتباه نگیرید.
به همان میزان که گیربکسهای دنده اتوماتیک راحتی و آسایش خوبی برای رانندهها
فراهم میکنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند. و در قبال تعمیرات،
هزینههای سنگین تری نسبت به گیربکسهای دستی میتراشند.
سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار
گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی
به حساب میامد.
اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد، و هم
اکنون خرید خودروی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.
اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها
فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند، و در قبال تعمیرات،
هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند.
در این اینجا به ۵ عملی اشاره کردیم که، باید از انجام آنها اجتناب کرد. تا عمر گیربکس
اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.
این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های
گیربکس خواهد شد.
برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ ، با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های
اتوماتیک به شمار می رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است.
قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو با در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه، برای جعبه
دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.
شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با حداکثر
گشتاور و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن
دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ، میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ
کردن با خودرو های گیربکس دنده اتوماتیک را مشابه خودرو های دند دستی می دانند.
دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند، و دنده را در حالت ِ
Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های
اتوماتیک وارد خواهد کرد، و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود
دارد.
به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در
رانندگی، و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند. و مناسب برای شتاب گیری های
ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند.
در خودرو های اسپرت که از جعبه دندهی اتوماتیک استفاده می کنند، از آپشنی به نام
لانچ کنترل بهره می برند. که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتاب گیری
های ناگهانی به راننده خواهند داد.
در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی، حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند
دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل
توقف کنید، و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید.
تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند.
نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیش فرض گیربکس، مانند حالت اسپورت برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس
را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در
دنده ۱ می ماند. و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل
توربین است که، به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است.
در صورتی که خلاص کردن گیربکس، و قرار دادن دوبارهی آن در حالت D، مجموعهی کلاچ ها،
سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که، استهلاک آن به مراتب بیشتر است.
برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده،
ترمز دستی را بکشید، و پایتان را از روی ترمز بردارید. تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب
بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی
گیربکس خواهد افتاد که، برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.
گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power
مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین
تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک