روغن گیربکس اتوماتیک – چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم

روغن گیربکس اتوماتیک – چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم

روغن گیربکس اتوماتیک – چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم

چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم

در گیربکس های دستی ،روغن گیربکس روی عملکرد تعویض دنده به صورت مستقیم اثر ندارد. چرا که در گیربکس های دنده ای ، تعویض دنده حالت مکانیکی دارد.

اما در گیربکس های اتوماتیک حالت تعویض دنده به صورت هیدرولیکی است. در نتیجه هر گونه مشکل در روغن مثل کم بودن حجم روغن ، آلودگی روغن و .. باعث عملکرد بد گیربکس اتوماتیک خودرو می گردد. و می تواند تبعات بسیار بدی مثل خرابی گیربکس را در پی داشته باشد .

توصیه اصلی و مهم ما به شما این است که حتما روغن گیربکس اتوماتیک خود را هر 25000 هزار کیلومتر تعویض کنید. تا از وقوع مشکل در گیربکس پیشگیری کرده باشید. حتما در صورت مشاهده هر گونه نشتی روغن از زیر خودروی خود  که رنگ آن به قرمزه تیره یا قهوه ای متمایل باشد. سریعا نسبت به تعویض روغن آن اقدام و یا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

در کل تعویض مرتب و به موقع روغن گیربکس باعث افزایش طول عمر و کیفیت عملکرد گیربکس اتوماتیک می گردد. و از تحمیل هزینه های اضافی و گزاف ناشی از خرابی گیربکس اتوماتیک جلوگیری می کند.

علایم نشان دهنده نیاز خودرو به تعویض روغن گیربکس اتومات:

  • روشن شدن چراغ چک خودرویتان.
  • تعویض دنده با صدایی جیغ مانند صورت بگیرد.
  • تعویض دنده دشوار بوده و به سختی انجام می گردد. و یا اینکه تعویض دنده با تاخیر و به کندی است. و یا حتی ممکن است سریع و بی موقع باشد.
  • خودرو در شیب های تند ریپ زده و یا متوقف می شود.
  • تعویض دنده نا بهنگام یعنی پرش دنده دارید.

انواع روغن گیربکس دنده اتوماتیک

برای خودروهای با دنده اتوماتیک، روغن آن‌ها باید بر اساس آنچه که کارخانه در دفترچه راهنمای خودرو عنوان کرده است، تهیه شود.

بر این اساس اگر از روغنی متفاوت از آنچه که کارخانه عنوان کرده است، استفاده کنید. ممکن است به قطعات داخلی گیربکس صدمات جدی وارد آید. انواع روغن گیربکس اتوماتیک بر اساس استاندارهای مختلفی ارائه می‌گردد که خود کارخانه ذکر کرده است.

انواع روغنه گیربکس در خودروهای دنده دستی و دنده اتومات متفاوت است. در ادامه تعدادی از مهمترین استانداردهای روغن در گیربکس اتوماتیک آورده شده است. که با توجه به نوع خودرو و آنچه در دفترچه راهنمای خودرو آمده است، باید یکی از این روغن‌ها را استفاده نمود.

چگونه بفهمیم روغن نشت کرده، روغن گیربکس است؟

تشخیص این امر نسبتا ساده است کافی است که دنبال این فاکتورها در روغن نشت پیدا کرده بگردید:

  • روغن گیربکس، بسیار غلیظ‌تر از روغن موتور است. و چسبندگی بیشتری دارد و بویی شبیه به نفت دارد.
  • روغن گیربکس سالم دارای رنگ قرمز روشن و شفاف است. البته حواستان باشد که برخی از مایعات دیگر در خودرو نیز رنگ قرمز دارد. مثل ضد‌یخ، ولی حواستان باشد که روغن در گیربکس بسیار غلیظ‌تر از این مایعات است.
  • اگر رنگ روغن قرمز تیره و مایل به قهوه‌ای باشد این به این معنا است که زمان تعویض روغن‌ فرا رسیده است. پس سریعا روغن گیربکس خود را بهترین و مناسبترین روغن گیربکس اتوماتیک تعویض کنید.
  • اگر روغن قهوه‌ای تیره بود و بوی سوختگی داشت. به این معناست که روغن گیربکس‌تان سوخته است که باید آن را تعویض کنید.
  • اگر محل ریزش روغن روی زمین درست در پایین ماشین و قسمت جلو و نزدیک به وسط ماشین باشد. به احتمال زیاد نشتی روغن از گیربکس خودرو است.
  • مورد دیگر در رابطه با عملکرد گیربکس خودرو است. اگر گیربکس ضعیف و کند شده است. احتمالا سطح روغن گیربکس پایین آمده است که خود میتواند به علت نشتی روغن گیربکس به وجود آمده باشد.

علت نشتی روغن گیربکس چیست؟

اگر بخواهیم چند علت اصلی را که ممکن است باعث نشت روغن از گیربکس بشود را بیان کنیم شامل موارد زیر می‌گردد:

1ـ  کاسه  نمد‌های مربوط به دیفرانسیل

2ـ  کاسه ‌نمد میله تعویض دنده

3ـ کاسه ‌نمد شفت اصلی

4ـ فشنگی دنده عقب

5ـ بررسی سنسور سرعت

6ـ روغن‌ریزی از محل اتصال پوسته کلاچ و پوسته گیربکس

7ـ وجود هرگونه شکستگی یا ترک خوردگی روی پوسته کلاچ یا پوسته گیربکس

آیا خودمان می‌توانیم روغن گیربکس را عوض کنیم؟

این نکته را در نظر داشته باشید که عملکرد گیربکس در عملکرد کل خودرو بسیار تاثیر‌گذار است. پس توصیه ما این است که حتما این کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید. چرا که تعمیرکار ماهر اندازه و برند مناسب گیربکس اتوماتیک شما را بهتر تشخیص می‌دهد.

گروه صنعتی ترنس پاور آماده ارائه کلیه خدمات گیربکس اتوماتیک

انواع روغن گیربکس اتوماتیک

روغن های هیدرولیک موجود در بازار عموما در دو نوع مختلف می باشند:

۱-  روغن با پسوند یا نشان VG

۲-  روغن با پسوند یا نشان A.T.F

روغن هیدرولیک با نشان VG مانند (VG68) برای استفاده در گیربکس اتوماتیک مناسب نیستند. و مخصوص جعبه فرمان هیدرولیک و … می باشند.

روغن های A.T.F به منزله روغن های انتقال اتوماتیک از نوع خاصی از روانکارهایی هستند که در صنعت تولید می شوند . تعداد مواد افزودنی این روغن ها، گاه به ۱۵ نوع ماده مختلف می رسد .

با توجه به اهمیت روغن گیربگس و عملکرد آن بهتر است. کمی با این مایع مهم و حیاتی در خودرو بیشتر آشنا شویم. برای این منظور با طرح سوال زیر به بررسی و عملکرد و نحوه انتخاب روغن گیربکس خواهیم پرداخت.

فرق بین روغن دنده و روغن گیربگس چیست؟

شاید ساده ترین پاسخ به این سوال این باشد که روغن دنده (واسکازین) مخصوص خودروهایی با جعبه دنده دستی(Manual Gear Boxes) است. و روغن گیربکس (Automatic transmission fluid) مخصوص خودروهایی با جعبه دنده اتوماتیک (Automatic Transmissions) است.

شاید در نگاه اول این موضوع بسیار ساده باشد. ولی وجود استثناهایی در بعضی موارد باعث شده این موضوع کمی پیچده باشد. برای اینکه بتوانیم درک درستی از اختلاف این دو روان کننده داشته باشیم. بهتر است در ابتدا فرق بین جعبه دنده اتوماتیک و جعبه دنده دستی را مورد بررسی قرار دهیم.

هر دو سیستم (گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک) به نوعی عملکرد یکسانی دارند. که به ما اجازه تعویض دنده برای کنترل سرعت، قدرت و جهت حرکت را می‌دهند. اما چیزی که باعث اختلاف این دو سیستم می­‌شود. نوع فرآیند انتقال قدرت با توجه به نوع روغن گیربکس موجود در سیستم است.

جعبه دنده دستی (Manual Gearbox)

جعبه دنده دستی شامل دو شافت (میله) به همراه مجموعه‌­ای از دنده‌ها است. انتقال قدرت در این سیستم زمانی است که شما موقعیت دسته دنده را عوض می‌کنید. و باعث درگیر شدن دنده‌ها و در نتیجه انتقال قدرت می­‌شوید. این عمل (درگیر شدن دندهها) باعث ایجاد حرارت، قدرت و همچنین اصطکاک شدید بین قطعات در تماس با یکدیگر می‌­شود.

بنابرین وجود مایعی روان کننده (روغن گیربگس دستی) در این سیستم کاملا ضروری است. تا علاوه بر آسان کردن تعویض دنده، موجب کاهش خوردگی و ساییدگی و همچنین حرکت راحت دنده­‌ها در تماس با یکدیگر شود. این روغن گیربکس باید دارای خصوصات ویژه‌­ای باشد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی‌های روغن گیربگس دستی:

ویسکوزیته یا گرانروی:
شاید مهمترین و اصلی ترین موضوع در مورد روغن دنده میزان گرانروی آن است. میزان غلظت روغن دنده به مراتب بیشتر از روغن موتور است. این غلظت بالا در روغن دنده به خاطر درگیر شدن شدید دنده­‌هاست. بنابران غلظت این روغن باید به گونه­‌ای باشد که کل سیستم را تحت پوشش قرار دهد. و هچنین بتواند به خوبی فشار وارد شده به دنده‌ها را خنثی کند.

مقاومت در برابر حرارت­های بالا:

یکی دیگر از خواصی که روغن دنده باید داشته باشد مقاومت در برابر افزایش دما است. در واقع روغن دنده باید به گونه‌­ای طراحی شود که نقطه جوش آن بسیار بالا باشد. زیرا تماس دندهها باهم موجب افزایش دما شده که این امر باعث داغ شدن سطح دنده شده. و ممکن است باعث آسیب جدی به دنده شود. روغن دنده یا همان واسکازین در سیستم گیربکس دستی باعث انتقال حرارت از دنده­ها می­شود. که این امر حیاتی برای مراقبت از دندها به شمار می‌آید.

مقاومت در برابر فشار بالا:

همان طور که در بالا اشاره شد روغن دنده باید مقاومت خوبی در برابر فشار بالا داشته باشد. زیرا به دلیل ماهیت عملکرد سیستم گیربکس دستی، دنده­‌ها در معرض فشار بالایی قرار می­‌گیرند. که این فشار بالا به مرور زمان باعث خوردگی و از بین رفتن کامل دند­ها می­‌شود. بنابراین با اضافه کردن مکمل (EP (Extreme pressure و مکمل ضد خوردگی (Antiwear additive) به روغن دنده باعث مقاومت و پایداری آن در برابر فشارهای بالا می­شوند.

جعبه دنده اتوماتیک (Automatic Transmission)

این جعبه دنده به گونه ای طراحی شده است که شامل یک مبدل گشتاور هیدرولیکی و یک مجموعه خورشیدی با نسبت دنده‌های مختلف می‌باشد. که به وسیله یک سامانه کنترل هیدرولیکی به طور خودکار تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد. دنده ­های به کار رفته در این سیستم بسیار کوچکتر از سیستم­ گیربکس دستی است. و همچنین قطعات در تماس در گیربکس های اتوماتیک بیشتر از قطعات در تماس در گیربکس دستی است. با این تعاریف روغن مورد استفاده در جعبه دنده اتوماتیک دارای تفاوت­هایی با روغن مورد استفاده در جعبه دنده­های دستی است.

گیربکس اتوماتیک
Automatic Transmission

روغن گیربکس اتوماتیک نه تنها وظیفه روانکاری سیستم گیربکس اتوماتیک را بر عهده دارد. بلکه باید این توانایی را داشته باشد که وظیفه انتقال قدرت از اویل پمپ به کلاچ را داشته باشد. که موجب کنترل کردن حرکت دنده­ها در این سیستم است. بنابراین روغن گیربکس اتوماتیک باید دارای خواص زیر باشد تا این انتقال قدرت به خوبی انجام شود. رنگ این روغن معمولا قرمز یا سبز است. و دلیل آن بخاطر تشخیص این روغن از روغن موتور است.

ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک:

ویسکوزیته یا گرانروی:
برخلاف روغن دنده (روغن گیربکس دستی)، روغن گیربکس اتوماتیک، روغن هیدرولیک رقیق است. طراحی این روغن به گونه‌­ای است که دارای گرانروی پایین تری نسبت به روغن گیربکس دستی است. تا بتواند به طور کامل تمام قطعات حساس سیستم را روانکاری کند. به طور معمول شاخص گرانروی این روغن‌ها در حدود 0W-5 یا 5 W-10 است. مهمترین ویژگی روغن مورد استفاده در سیستم‌­های گیربکس اتوماتیک خاصیت سیالیت روغن است، تا بتواند به خوبی قدرت را منتقل کند.

تمیز نگاه داشتن قطعات داخلی گیربکس:

مواد تمیز نگه دارنده موجود در روغن گیربکس اتوماتیک موجب تمیزی کانال­‌های ارتباطی روغن گیربکس در کل سیستم شده. که در نتیجه بازده کل سیستم گیربکس را افزایش می­‌دهد.

مقاومت در برابر دماهای بالا:

روغن گیربکس اتوماتیک همچنین خاصیت خنک کنند­گی فوق ­العاده­­ای دارد. که عملکرد آن بیشتر شبیه مایع خنک کننده در سیستم رادیاتور است. روغن گیربکس با ایجاد شرایطی باعث انتقال گرما از دنده­ ها می­‌شود. و مانع از داغ شدن دنده‌ها در تماس با یکدیگر می­‌شود. البته نقطه جوش در روغن گیربکس اتوماتیک به مراتب پایین تر از روغن گیربکس دستی است که با افزودن مکمل­ های ویژه‌ای به آن توانسته اند عمر آن را افزایش دهند.

مقاومت در برابر تشکیل کف: (Foam inhibitor)

یکی دیگر از ویژگی­‌های روغن گیربکس اتوماتیک، خاصیت جلوگیری از تشکیل کف یا به اصلاح کف کردن روغن است. زیرا وجود کف و تشکیل حباب در روغن گیربکس دستی مانع از انتقال قدرت به سیستم گیربکس شده. و در نتیجه بازده آن کاهش­ می­‌یابد. از این رو روغن­های گیربکس دستی دارای خاصیت ضد کف و تشکیل حباب را دارند.

در مجموعه بهترین روغن گیربکس اتوماتیک باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • Dispersants ( قابلیت پراکنده شدن روغن و چسبیدن به سطوح)
  • Sludge & varnish control (کنترل لجن و رسوبات در سیستم)
  • Antioxidants ( ضد اکسیداسیون)
  • Antiwear (ضد خوردگی)
  • Planetary gear, bushing, thrust washer protection ( مجافظت از چرخ دنده خورشیدی، واشر‌ها و بوش)
  • Friction modifier (اصلاح کننده اصطکاک)Corrosion inhibitor (محافظت از زنگ زدگی)
  • Seal swell agent ( مواد نگه دارنده فشار روغن گیربگس و کاهش دهنده آلودگی)
  • Prevent loss of fluid via seals ( جلوگیری از کاهش روغن گیربگس در لوله‌ها و شیار‌ها)
  • Viscosity Improver ( بهبود دهنده گرانروی)
  • Reduce rate of change of viscosity ( کاهش نرخ تغییر ویسکوزیته در سرما و گرما)
  • Foam inhibitor ( جلوگیری از تشکیل کف)

بنابراین در انتخاب بهترین روغن گیربکس باید دقت لازم را به خرج دهید. و روغنی انتخاب کنید که تمام خواص بالا را داشته باشد. حتما به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. تا از نوع روغن گیربکس مورد استفاده در سیستم گیربکس (دستی و اتوماتیک) اطمینان حاصل کنید.

سوالات رایج در مورد روغن گیربگس:

آیا امکان استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک برای جعبه دنده دستی مناسب است؟

شاید در بعضی از موارد بتوان از روغن گیربکس اتوماتیک به جای روغن دنده (واسکازین) در جعبه دنده دستی استفاده کرد. ولی عکس این قضیه امکان پذیر نیست. یعنی شما به هیچ عنوان نمی‌توانید از روغن دنده (واسکازین) به جای روغن گیربکس اتوماتیک در سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده کنید. زیرا روغن دنده بسیار غلیظ است. و باعث گرفتگی بین کانال های سیستم گیربکس اتوماتیک می‌­شود.

نحوه تشخیص روغن گیربکس دستی و اتوماتیک چگونه است؟

برای تشخیص روغن گیربکس فقط کافی است بر روی جلد بطری حاوی روغن گیربکس نگاه کنید. برای روغن دنده یا همان روغن مخصوص گیربکس دستی بر روی بطری آن اصلاح MTF درج شده است. که مخفف عبارت (manual transmission fluid) است. و برای روغن گیربکس اتوماتیک بر روی بطری عبارت ATF درج شده است. که مخفف عبارت (automatic transmission fluid ) است. همچنین روغن گیربگس اتوماتیک بسیار رقیق تر از روغن گیربگس دستی است.

نحوه بررسی روغن گیربکس دستی به چه صورت است؟

بررسی روغن گیربکس دستی در واقع کار آسانی نیست. برای چک کردن روغن گیربکس دستی نیاز به ابزار خاص است. زیرا این سیستم همانند روغن موتور هیچ گونه گیجی ندارد که بتوان آن را چک کرد. بنابراین پیشنهاد می­‌شود به مکانیک مجرب یا نمایندگی­‌های مجاز برای بررسی روغن گیربکس دستی مراجعه کنید.

چه نوع روغنی برای گیربکس دستی ماشین (خودرو) مناسب است؟

روغن گیربکس دستی یا همان روغن دنده نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (شاخص SAE) طبقه‌بندی می‌شوند. برای انتخاب روغن دستی بهتر است به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید.

دسته بندی که بر اساس API انجام می گیرد چیست؟

این دسته بندی از درجه بندی GL یا Gear Lubricant استفاده می کند. که به 6 زیر شاخه تقسیم شده اند از GL-1 تا GL-6 که فقط دو تای آنها مورد استفاده قرار می گیرند. و GL-1 , GL-2, GL-3 و GL-6 از رده خارج هستند. تنها شاخص های مورد استفاده API-GL-4 و API-GL-5 هستند. که گرید 5 دارای کیفیت بالاتری است و تعویض دنده نیز در آن کمی بهتر صورت می گیرد.

API-GL-4: روغن‌دنده‌هايی با اين سطح کيفيت در محور‌هايی با دنده‌ي هيپوئيد و دنده‌هاي مخروطي مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، استفاده می‌شود. اين روغن‌ها میتوانند در سيستم‌های انتقال‌دهنده‌ی دستی و ميل کاردان به‌کار روند.

 API-GL-5: روغن‌دنده‌هایی با اين سطح کيفيت در دنده‌ها به‌ ويژه دنده‌های هيپوئيد و در محور‌هایی که تحت شرايط عملکرد سرعت بالا، بار ناگهاني يا سرعت پايين و يا گشتاور بالا قرار مي‌گيرند، به‌کار مي‌روند.

 MT -1: این نوع روغن برای گیربکس های دستی شرایط کاری سخت مورد استفاده قرار می گیرند. دارای پایداری بالا در برابر دمای بالا و تغییرات شدید دمایی هستند. و سازگاری بیشتری با آلیاژهای مسی دارند. این نوع روغن معمولاً در گیربکس های دستی بدون سنکرونازیون برای وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس ها و کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته بندی که بر اساس SEA انجام می گیرد چیست؟

این دسته بندی برای تعیین کردن میزان گرانروی روغن گیربکس در شرایط آب و هوایی مختلف است است. مثلا برای روغن گیربکس دستی شاخص SAE می­تواند به صورت 75W-90 و شاخص API به صورت GL-4 باشد.

 

چرا به روغن دنده واسکازین گفته می­شود؟

واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است.

بهترین زمان برای تعویض روغن دنده چه موقع است؟

تعویض روغن گیربکس دستی بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوايي و کارکرد آن دارد. معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه كلاچ، واسکازین نيز تعويض مي شود. البته بیشتر خودرو سازان اروپایی و امریکایی به چک کردن دوره ای روغن گیربکس تاکید کرده اند و تعویض آن را زمانی که کثیف باشد توصیه می کنند.

روغن های ATF چگونه دسته بندی می شوند؟

برای روغن های ATF هیچ دسته بندی ویسکوزیته یا کاربردی وجود ندارد. و مشخصات آنها توسط کارخانه های سازنده جعبه دنده اتوماتیک تعیین می شود.

کدام روغن گیربکس اتوماتیک برای خودرو من مناسب است؟

با توجه به اینکه روغن گیربکس اتوماتیک نقش حیاتی در خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک بازی می­‌کنند. انتخاب روغن گیربکس اشتباه ممکن است. خسارت های زیان باری به گیربکس خودرو وارد کند.

بنابراین برای انتخاب بهترین روغن گیربکس اتوماتیک می‌­بایست حتما به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. زیرا تولید کنندگان خودرو با توجه به عملکرد گیربکس اتوماتیک، استاندارد خاصی را برای روغن گیربگس اتوماتیک تعیین کرده‌اند. که بدون شک در انتخاب و خرید روغن گیربگس اتوماتیک می‌بایست به این استاندارد آن توجه شود.

به عنوان مثال شرکت تویوتا از استانداردهای روغن (Type T, T-II or T-IV) و (Toyota Type WS) در بیشتر گیربگس‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال خرید روغن گیربگس اتوماتیک برای تویوتا هستید حتما باید برند خریداری شده دارای استاندارد‌های بالا باشد.

برای مثال روغن گیربکس اتوماتیک ادینول ATF D III مدل XN PLUS YELLOW سینتتیک 1 لیتری. ساخت کشور آلمان دارای استاندردهای لازم برای استفاده در خودرو تویوتا کرولا می‌باشد.

روغن گیربکس اتوماتیک سنتتیک یا مینرال؟

روغن گیربکس سنتتیک با توجه نوع فرایند تولید به مراتب گران تر از روغن گیربکس مینرال است. روغن های سنتتیک عملکرد بهتری از خود در برابر درجه حرارت و فشار بالا نشان می­‌دهند. البته برای خودروهای قدیمی بهتر است از همان روغن گیربکس مینرال استفاده شود.

زیرا در بعضی از موارد تغییر روغن گیربکس از مینرال به سنتتیک نه تنها موجب افزایش بازده گیربکس نمی‌­شود. بلکه باعث خرابی و به خرج افتادن گیربکس می­‌شود.

برای گیربکس های اتوماتیک (CVT (Continuously Variable Transmission یا همان جعبه‌دنده متغیر پیوسته کدام روغن گیربکس مناسب است؟

برای انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک در این نوع سیستم می­‌بایست حتما به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کنید. ولی روغن انتخاب شده حتما باید از نوع تمام سنتتیک باشد. البته بعضی از شرکت‌ها مثل الف، تاپ وان و توتال با تولید روغن گیربگس اتوماتیک CVT انتخاب و خرید بهترین روغن گیربگس اتوماتیک را ساده تر کرده اند.

روغن گیربگس اتوماتیک مناسب برای (dual-clutch transmission (DCT یا جعبه‌دنده دو-کلاچه کدام است؟

همانند روغن اتوماتیک مخصوص جعبه دنده‌های CVT، شرکت‌های تاپ وان و توتال با تولید روغن گیربگس اتوماتیک برای این نوع گیربگس انتخاب و خرید این نوع روغن گیربگس را ساده تر کرده‌اند.

رایج ترین استانداردهای که توسط کارخانه های سازنده برای روغن های ATF توصیه شده اند.
معمول ترین استاندارد ها که به صورت گسترده ای در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. توسط جنرال موتورز (دکسرون) و کمپانی فورد (مرکون) ارائه شده اند. همچنین سازندگان جعبه دنده های اتوماتیک دیگری هم هستند. که استاندارد هایی با ویژگی های منحصر به فرد خود را ارائه کرده اند.

DEXRON:

این استاندارد به طور خاص برای خودرو‌های ساخت جنرال موتورز تدوین شده است. اما بسیاری از کارخانه‌های اروپای از همین استاندارد برای روغن گیربگس‌های اتوماتیک برای خودرو‌های خود استفاده ‌می‌کنند.

از DEXRON-III می‌توانید بجای DEXRON-IIE or DEXRON-II استفاده کنید و اما عکس آن صادق نیست. از دیگر استانداردهای دکسرون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

DEXRON-II, IID and IIE
DEXRON-III
DEXRON III G
DEXRON III H
DEXRON-VI
MERCON:
بیشتر خودروهای ساخت فورد که در بین سال‌های 1980 تا 1999 تولید شده‌اند از استاندارد مکرون در ATF استفاده می‌کنند. به طور معمول روغن گیربگس‌های که دارای استاندارد DEXRON-III است دارای استاندارد مکرون می‌باشند. این استاندارد با استاندارد Type F سازگار نیست. از سال 2007 به بعد خودروهایی که روغن گیربگس اتوماتیک با استاندارد MERCON را استفاده می‌کردنند باید از Mercon V استفاده کنند.

از دیگر استانداردهای مکرون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Mercon V
  • Mercon LV
  • Mercon SP
  • Mercon CVT

روغن مطابق با استاندارد های M2C33 -F,-G نباید با هیچ روغن دیگری که در استاندارد فورد مشخص شده است مخلوط شود.

Type F:

این استاندارد به طور خاص برای خودروهای ساخت فورد قبل از 1977 و البته برخی دیگر از خودروها بین 1997 تا 1981 معرفی شده است. استاندارد Type F با استاندارد MERCON سازگار نیست.

بهترین زمان تعویض روغن گیربگس چه موقع است؟

هر چند که زمان تعویض روغن گیربگس در کیلومتر‌های بالا است. ولی در صورت مواجه شدن با اعلام زیر بهتر است به نمایندگی مراجعه کنید شاید زمان تعویض روغن گیربگس فرا رسیده است.

صدای زوزه در هنگام تعویض دندها
تعوض سخت دنده‌ها
تکان‌های غیر قابل توضیح (surge forward or backward) در هنگام تعویض دنده‌ها به خصوص زمانی که خودرو شتاب می‌گیرد. ( به دلیل وجود آلودگی در روغن گیربگس)جا نرفتن صحیح دنده به خاطر وجود آلودگی. یا به اصطلاح سر خوردن دنده تاخیر در حرکت حتی بعد از تعویض دنده.
نحوه بررسی روغن گیربکس اتوماتیک؟
خودرو خود را در سطحی صاف پارک کنید.
موتور را خاموش کرده و اجازه دهید به طور کامل سرد شود. و همچنین روغن گیربکس اتوماتیک به طور کامل در مخزن روغن ته نشین شود.
به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. تا محل ورود روغن گیربکس اتوماتیک را پیدا کنید.
با استفاده از پیچ گوشتی مخصوص درب مخزن را باز کنید.
بعد از باز کردن پیچ ممکن است روغن گیربکس اتوماتیک از پیچ سرریز شود. که نشان دهنده میزان کافی روغن موجود در جعبه دنده اتوماتیک است. به سرعت پیچ را بسته و اطراف آن را تمیز کنید.

گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین،تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک،تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک،تعمیرات تخصصی انواع توربین سبک و سنگین ،  تعمیر انواع فلایویل ، تست و شستشوی انواع شیربرقی ، تعمیر انواع دابل کلاچ ،  تعمیر و بازسازی ‌ گیربکس های چینی ، تعمیر انواع شفت و فولی گیربکس های اتوماتیک، بازسازی پوسته گیربکس،تعمیر فولی های CVT ، گیربکس اتوماتیک ، تعمیر و بازسازی قطعات گیربکس اتوماتیک ، تعمیر دسته دنده‌های مختلف سندبلاست ، تولید رینگ و پکینگ‌های چدنی و پلیمری ، بازسازی شفت گیربکس های چینی ، بازسازی پوسته گیربکس.

عرضه قطعات گیربکس اتوماتیک اعم از؛
روغن گیربکسATF ، اویل پمپ گیربکس ، زنجیر گیربکس ، ساعت گیربکس ، کیت صفحات گیربکس ، شیربرقی ، فیلتر گیربکس ، واشر وسط گیربکس ، سنسور سرعت و فشار ، دسته سیم ساعت گیربکس ، انواع بوش و کیت بوش ، اورینگ ، سلکتور.

جهت مشاوره در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود و خرید قطعات گیربکس ار طریق راه های ارتباطی زیر گروه صنعتی ترنس پاور در ارتباط باشید.

شماره های تماس:

09129305146

09198003489

ایمیل:matco.part@gmail.com

ارتباط با کارشناسان ما از طریق واتس اپ

اینستاگرام گروه صنعتی ترنس پاور

آدرس شرکت ما:

تهران، نارمک، خیابان شهید مدنی، 200متر پایین تر از جانبازان (گلبرگ)، نبش کوچه 132، (میرغفوری)

 

 

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


torque converter انواع گیربکس اتوماتیک بازسازی گیربکس اتوماتیک بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تاریخچه گیربکس اتوماتیک تعمیرات گیربکس اتوماتیک تعمیر انواع توربین تعمیر انواع تورک کانورتر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیر توربین گیربکس تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک تعمیر قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران تعمیرگاه گیربکس تهران تعمیر گیربکس تعمیر گیربکس اتومات تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گیربکس اتوماتیک توربین سازی توربین سازی تهران توربین سازی در تهران توربین گیربکس توربین گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات خودرو اتوماتیک خودرو دنده اتوماتیک خودرو گیربکس اتوماتیک دنده اتومات دنده اتوماتیک سرویس گیربکس اتوماتیک فروش قطعات گیربکس اتوماتیک قطعات گیربکس اتوماتیک گروه صنعتی ترنس پاور گیربکس گیربکس cvt گیربکس اتومات گیربکس اتوماتیک گیربکس اتوماتیک تهران گیربکس اتوماتیک چیست

آخرین پروژه ها


تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساینا
تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس
علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک 
پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک
آیا سرویس گیربکس اتوماتیک ماشین ضرورت دارد؟
تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دنده ای

درباره ما


 گروه صنعتی ترنس پاور در تهران Trans Power

مرکز تخصصی تعمیرات انواع توربین

تعمیرات انواع توربین(تورک کانورتر) گیربکس اتوماتیک


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترنس پاور می باشد. 

طراحی سایت توسط ملی وب

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟